Pemanfaatan Media Belajar dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.46963/asatiza.v3i2.499Keywords:
Application, Learning Media, Learning AchievementAbstract
This study aims to analyze how the use of learning media in relation to student achievement. Limited teaching resources, not all schools have source books, situations like this require teachers to learn illustration/visualization to provide available resources in the form of media. This type of research is library study, using the method of collecting data documentation by using books and journals as the main source. The data obtained are presented and analyzed so as to obtain interesting and scientific conclusions. The results of the study indicate that by utilizing various learning media can clarify students' knowledge, so that what is absorbed by the learner can be more profound and imprinted so that theoretically it will be able to affect student learning achievement.
Downloads
References
Adib, Fauzan, dkk. (2016). Upaya peningkatan prestasi belajar siswa dengan disiplin kerja guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 1, (1). 198-203
Ahyak. A. (2011). Profil Pendidik Sukses. Surabaya: Lembaga Kajian Agama dan Filsafat (eLKAF).
Arfandi, A. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pai di sekolah. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(1), 65-77. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i1.882
Djamarah, S. F. (2011). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru, Surabaya: Usaha Nasional.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran, Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4). 104-117. http://juliwi.com/edisi0104.html
Fitriansyah, F. (2016). Pemanfaatan media pembelajaran (Gadget) untuk memotivasi belajar siswa SD. Cakrawala: Jurnal Humaniora Universitas Bina Sarana Informatika, 16(1), 1-11. https://doi.org/10.31294/jc.v16i1.1279
Hamalik, O. (2012). Media Pendidikan. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.
Hasibuan, A. S., Nelwati, S., & Mardison, S. (2020). Hubungan kesiapan dengan prestasi belajar peserta didik. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 6(1). 37-43. https://doi.org/10.15548/atj.v6i1.1751
Indriyani, L. (2019), Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 2 (1), 17-26. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5682
Karo, I. R. K., I., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 7 (1). 91-96. http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778
Majid, A. (2013). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mawarni, F., & Fitriani, Y. (2019). Peningkatan prestasi belajar bahasa indonesia materi pokok teks eksposisi di kelas X IPA 2 SMA Negeri 1 Sembawa Kabupaten Banyuasin. PEMBAHSI: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2). 1-13. http://dx.doi.org/10.31851/pembahsi.v9i2.4293
Melisa, P. V., & Putra, E. D. (2021). Dukungan keluarga dengan prestasi belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Mimbar Ilmu, 26(2), 339–345. https://doi.org/10.23887/mi.v26i3.39317
Miarso, Y. H. (2013). Teknologi Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali.
Nasution, S. (2012). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution, S. (2012). Didakti Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Purwanto, N. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sudjana, N. (2012). Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.
Sukmadinata, N. S. (2011). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Suryabrata, S. (2012). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali.
Syafa’ati, J. S. N., Sucipto, S., & Roysa, M. (2021). Analisis prestasi belajar siswa pada pembelajaran daring di masa pandemi COVID-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 122–128. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.882
Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2). 115-123. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2). 104-114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Tohirin, T. (2012). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Tumembow, A. D., Parinsi, M. T., & Palilingan, V. R. (2021). Pengaruh pembelajaran daring terhadap prestasi belajar simulasi dan komunikasi digital siswa SMK. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(6), 665-674. https://doi.org/10.53682/edutik.v1i6.3252
Undang- Undang RI Tentang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003 Bab III Pasal 3.
Wati, D. M. W, Sadyana, I. W., & Mardani, D. M. S. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa jepang di kelas X bahasa SMA Negeri 1 Melaya. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 6(1). 109-118. https://doi.org/10.23887/jpbj.v6i1.23679
Yusri, D., & Zaki, A. (2020). Penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pelajaran PKN di SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2). 809-820. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618
Zubaedi. (2011). Pendidikan Berbasis Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Copyright on any article is retained by the author(s).
2. The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution shareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
5. The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License