Pemanfaatan Media Belajar dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa

Authors

  • Al Afif Hazmar STAI Madinatun Najah, Rengat, Indragiri Hulu, Riau, Indonesia
  • Rizqa Hazmar STAI Madinatun Najah, Rengat, Indragiri Hulu, Riau, Indonesia
  • Marlian Marlian STAI Madinatun Najah, Rengat, Indragiri Hulu, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/asatiza.v3i2.499

Keywords:

Application, Learning Media, Learning Achievement

Abstract

This study aims to analyze how the use of learning media in relation to student achievement. Limited teaching resources, not all schools have source books, situations like this require teachers to learn illustration/visualization to provide available resources in the form of media. This type of research is library study, using the method of collecting data documentation by using books and journals as the main source. The data obtained are presented and analyzed so as to obtain interesting and scientific conclusions. The results of the study indicate that by utilizing various learning media can clarify students' knowledge, so that what is absorbed by the learner can be more profound and imprinted so that theoretically it will be able to affect student learning achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adib, Fauzan, dkk. (2016). Upaya peningkatan prestasi belajar siswa dengan disiplin kerja guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, Vol. 1, (1). 198-203

Ahyak. A. (2011). Profil Pendidik Sukses. Surabaya: Lembaga Kajian Agama dan Filsafat (eLKAF).

Arfandi, A. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam meningkatkan kualitas pembelajaran pai di sekolah. Edupedia: Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(1), 65-77. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i1.882

Djamarah, S. F. (2011). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru, Surabaya: Usaha Nasional.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran, Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4). 104-117. http://juliwi.com/edisi0104.html

Fitriansyah, F. (2016). Pemanfaatan media pembelajaran (Gadget) untuk memotivasi belajar siswa SD. Cakrawala: Jurnal Humaniora Universitas Bina Sarana Informatika, 16(1), 1-11. https://doi.org/10.31294/jc.v16i1.1279

Hamalik, O. (2012). Media Pendidikan. Bandung: PT Citra Aditya Bakti.

Hasibuan, A. S., Nelwati, S., & Mardison, S. (2020). Hubungan kesiapan dengan prestasi belajar peserta didik. Jurnal Al-Taujih: Bingkai Bimbingan dan Konseling Islami, 6(1). 37-43. https://doi.org/10.15548/atj.v6i1.1751

Indriyani, L. (2019), Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 2 (1), 17-26. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5682

Karo, I. R. K., I., & Rohani, R. (2018). Manfaat Media dalam Pembelajaran. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 7 (1). 91-96. http://dx.doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1778

Majid, A. (2013). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mawarni, F., & Fitriani, Y. (2019). Peningkatan prestasi belajar bahasa indonesia materi pokok teks eksposisi di kelas X IPA 2 SMA Negeri 1 Sembawa Kabupaten Banyuasin. PEMBAHSI: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2). 1-13. http://dx.doi.org/10.31851/pembahsi.v9i2.4293

Melisa, P. V., & Putra, E. D. (2021). Dukungan keluarga dengan prestasi belajar siswa kelas IV sekolah dasar. Mimbar Ilmu, 26(2), 339–345. https://doi.org/10.23887/mi.v26i3.39317

Miarso, Y. H. (2013). Teknologi Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali.

Nasution, S. (2012). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nasution, S. (2012). Didakti Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Purwanto, N. (2011). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N. (2012). Teknologi Pengajaran. Bandung: Sinar Baru.

Sukmadinata, N. S. (2011). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Suryabrata, S. (2012). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali.

Syafa’ati, J. S. N., Sucipto, S., & Roysa, M. (2021). Analisis prestasi belajar siswa pada pembelajaran daring di masa pandemi COVID-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 122–128. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i1.882

Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2). 115-123. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2). 104-114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tohirin, T. (2012). Psikologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Tumembow, A. D., Parinsi, M. T., & Palilingan, V. R. (2021). Pengaruh pembelajaran daring terhadap prestasi belajar simulasi dan komunikasi digital siswa SMK. Edutik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 1(6), 665-674. https://doi.org/10.53682/edutik.v1i6.3252

Undang- Undang RI Tentang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003 Bab III Pasal 3.

Wati, D. M. W, Sadyana, I. W., & Mardani, D. M. S. (2020). Pemanfaatan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa jepang di kelas X bahasa SMA Negeri 1 Melaya. Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 6(1). 109-118. https://doi.org/10.23887/jpbj.v6i1.23679

Yusri, D., & Zaki, A. (2020). Penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pelajaran PKN di SMA Swasta Darussa’adah Kec. Pangkalan Susu. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2). 809-820. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v7i2.618

Zubaedi. (2011). Pendidikan Berbasis Masyarakat. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2022-05-30

How to Cite

Hazmar, A. A., Hazmar, R. ., & Marlian, M. (2022). Pemanfaatan Media Belajar dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 3(2), 95–106. https://doi.org/10.46963/asatiza.v3i2.499