Pemanfaatan Aplikasi Google Maps sebagai Media Pembelajaran Geografi untuk Peserta Didik SMP dan SMA Sederajat

Authors

  • Ayundini Yuliantina Sambonu Magister Pendidikan Geografi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia
  • Ahman Sya Magister Pendidikan Geografi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia
  • Muhammad Zid Magister Pendidikan Geografi, Fakultas Ilmu Sosial, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i2.906

Keywords:

Learning Media, Google Maps, Geography Subjects

Abstract

Limited geography learning media in schools sometimes makes students and teachers do field studies. But this will take quite a long time with high operational costs. This research aims to learn about using the Google Maps application as a learning medium in geography subjects for junior and senior high school students of the same level to understand better the characteristics and location of an area on the face of the earth. This research uses data collection methods related to the topic of discussion in this study, with articles, journals, and books and journals as the primary sources. The data is then reviewed, presented, and described to obtain appropriate and scientific conclusions. The results of the research show that geography learning media through Google Maps can clarify and broaden students' knowledge regarding conditions on the earth's surface so that, theoretically, it will be able to influence students so that their understanding of the material can be more in-depth and lasting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiyana, F. M., Hanifa, S., & Rustini, T. (2022). Pemanfaatan Media Google Earth Untuk Pembelajaran Peta di SD Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 10059–10064. https://doi.org//10.31004/jpdk.v4i6.9989

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.); Cetakan Pe). CV Jejak.

Astuty, T. (2015). Buku Pedoman Umum Pelajar Geografi Rangkuman Inti Sari Geografi Lengkap SMA Kelas 1, 2, 3 (Daffa (ed.); Cetakan Pe). Vicosta Publishing.

Avionita, P. N., & Yoyok, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Aplikasi Online Google Maps Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV Materi Keragaman Suku Bangsa Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(7), 1608–1618. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/47705

Aziza, N., & Rosita, L. (2020). Belajar geografi dengan media komik serta pengaruhnya terhadap minat belajar geografi siswa. Jurnal Swarnabhumi: Jurnal Geografi dan Pembelajaran Geografi, 5(2), 19-26. https://doi.org/10.31851/swarnabhumi.v5i2.4420

Budiyasa, I. W. T. (2021). Keliling dunia belajar sejarah dengan google maps. Jurnal Widya Citra, 2(1), 20–23. https://doi.org//10.10101/juwitra.v2i1.381

Deliviana, E. (2017). Aplikasi PowToon sebagai media pembelajaran: Manfaat dan problematikanya. In Amir, F. Ariyani, H. Yatim, K. Marsuki, Ansar, & I. Bakhtiar (Eds.), Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis Ke 56 Universitas Negeri Makassar (pp. 1–6). Badan penerbit Universitas Negeri Makassar.

Ekayani, N. L. P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1–11.

Eliyantika, E., Witono, A. H., & Jiwandono, I. S. (2022). Penggunaan media pembelajaran guru kelas IV SDN Kemiri tahun pelajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1315–1326. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.749

Fitriansyah, F. (2016). Pemanfaatan media pembelajaran (gadget) untuk memotivasi belajar siswa SD. Jurnal Humaniora Bina Sarana Informatika, 16(1), 1–11. https://doi.org/10.31294/jc.v16i1.1279

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 17–26. https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5682

Kelen, W. M. D. E. L. (2021). Penerapan pembelajaran berbasis masalah pada materi spanning tree dengan bantuan aplikasi google maps. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 127–139. https://doi.org//10.23960/mtk/v9i2.pp127-139

Landicho, C. J. B. (2020). Senior high school students’ perceptions and attitudes toward the use of google maps as instructional tool in earth science. The Normal Lights, 14(1), 141–168. https://doi.org/10.56278/tnl.v14i1.1500

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Misykat, 3(1), 171–187.

Prasetyo, S., Houtman, & Yusmiono, B. A. (2020). analisis SMA negeri 1 Indralaya. jurnal geografi, 9(1), 9–18. https://doi.org//10.24036/geografi/vol9-iss1/921

Premana, A., Ubaedillah, u., & pratiwi, d. i. (2021). peran video blog sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 14(2), 132–138. https://doi.org/10.24114/jtp.v14i2.24113

Primadita, H. P. (2017). Peningkatan wawasan global siswa melalui penggunaan media google map dalam pembelajaran IPS (Penelitian tindakan kelas terhadap siswa kelas VII C di SMP Negeri 45 Bandung). International Journal Pedagogy of Social Studies, 1(1), 76. https://doi.org/10.17509/ijposs.v1i1.2085

Rohani. (2019). Diktat Media Pembelajaran. In Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Sari, S. D. Y. (2020). Penggunaan Media Sosial Youtube dan Instatgram sebagai Sarana Pembayaran Pendidikan Agama Islam Al Dasar di Kelas IV Sekolah-Azhar Syifa Budi Solo Tahun 2020 [Institue Agama Islam Negeri Surakarta]. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203

Sejati, S. P., Rosaji, F. S. C., Permatasari, A. L., Nucifera, F., Suherningtyas, I. A., Kusnawi, Riasasi, W., Arsanti, V., & Sekarsih, F. N. & (2021). Teknologi geospasial sebagai media pembelajaran geografi di lingkungan sekolah tingkat menengah. Geomedia: Majalah Ilmiah dan Informasi Kegeografian, 19(1), 15–25. https://doi.org/10.21831/gm.v19i1.37713, pai

Sihotang, Z., & Hidayat, T. (2021). Pengaruh penggunaan aplikasi google maps terhadap minat belajar geografi peserta didik di sma negeri kota langsa. Jurnal Kajian Ilmu Dan Pendidikan Geografi, 4(2), 20–26. https://doi.org/https://doi.org/10.33059/jsg.v4i2.3847

Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku bacaan wajib dosen, guru dan calon pendidik (D. Ariyanto (ed.); Cetakan Pe). Pustaka Abadi.

Susanta, P. (2019). Upaya meningkatkan prestasi belajar siswa melalui pengembangan pembelajaran geografi materi penginderaan jauh Berbasis autoplay dan geogle maps siswa kelas XII IPS 1 SMA Negeri 7 Rejang Lebong tahun ajaran 2018/2019. Inspirator Guru: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(5), 25–36.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Vandeviver, C. (2014). Applying Google Maps and Google Street View in Criminological Research. Crime Science, 3(1), 1–16. https://doi.org/10.1186/s40163-014-0013-2

Downloads

Published

2023-05-31

How to Cite

Sambonu, A. Y., Sya, A., & Zid, M. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Google Maps sebagai Media Pembelajaran Geografi untuk Peserta Didik SMP dan SMA Sederajat. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 4(2), 113–124. https://doi.org/10.46963/asatiza.v4i2.906