Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak melalui Metode Pembelajaran PAIKEM Tipe Jigsaw dan Index Card

Authors

  • Istijabah Sodik Arief Madrasah Aliyah Salafiyah, Cirebon, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i2.272

Keywords:

Jigsaw, Index card, Learning Achievement

Abstract

This study aimed to improve student's learning achievement of Akidah Akhlak using the jigsaw type and index card match. The research method used was classroom action research. The instruments were pretest and post-test, observation sheets, and interviews. The results of this study have reached the criteria that become the limiting indicators of success which are shown by increasing the category of aspects of learning achievement in each cycle. Likewise, with the results of the learning outcomes test, there was an increase in the average score, which in the first cycle was 66.4, in the second cycle was increased to 78.2 and there was an increase again to 88.6 and there were no more students who scored less than 75. The interviews have also responded positively to the learning process using this type of jigsaw and index card match. This research has shown that learning jigsaw type and index card match has had a positive impact on students in the learning process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alim. M., Wijaksana. D. (2006). Pendidikan Agama Islam: Upaya Pembentukan Pemikiran Dan Kepribadian Muslim. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Amelia, L. (2020). Pengaruh model PAIKEM terhadap hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan (Studi kolerasi di SMK Sasmita Jaya 2 pamulang). Online Repository: Universitas Pamulang. Retrieved from: http://eprints.unpam.ac.id/id/eprint/8711

Amelia, R., Remiswal. (2013). Format pengembangan strategi PAIKEM dalam Pembelajaran Agama Islam. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Bahari, S. (2013). Peningkatan prestasi belajar Aqidah Akhlak dengan model pembelajaran “PAIKEM “ di kelas IV Al-husna Kecamatan Neglasari Kota Tangerang. Jakarta: Universitas Islam Negeri Jakarta.

Cece, S. (2012). Implemetasi Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan (PAIKEM) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SDN Cijambu Kecamatan Cisaat Kabupaten Sukabumi. Jakarta: Universitas Islam Negeri Jakarta.

Fathurrohman, Pupuh, & Sutikno. (2019). Strategi belajar mengajar melalui penanaman konsep umum & konsep Islami. Bandung: Refika Aditama.

Halawati, F. (2020). Pengaruh penggunaan metode index card match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Keislaman Kuningan, 1(1), 33-39. Retrieved from: https://jurnal.unisa.ac.id/index.php/jfik/article/view/36

Kurniati, I., Kurniawan, A., & Pdi, S. Strategi pembelajaran aktif, inovatif, kreatif, dan menyenangkan (PAIKEM) dalam pembelajaran PAI. Pengembangan Pembelajaran PAI di Era Digital. Banyumas: Amerta Media. Retrieved from: https://penerbitbuku.id/wp-content/uploads/2020/06/Edit-NASKAH-KUMPULAN-JURNAL.pdf#page=155

Kusnandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Malik, A. (2020). Penerapan model PAIKEM dalam meningkatkan hasil belajar. Education and Learning Journal, 1(1), 50-63. http://dx.doi.org/10.33096/eljour.v1i1.38

Marinta. F. D., Khutobah, K., Marjono, M. (2020). Penerapan model pembelajaran PAIKEM untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas IV bidang studi IPS pada pokok bahasan jenis dan persebaran SDA serta pemanfaatannya di SDN tempursari 01 tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Edukasi, 1(1), 44-47. https://doi.org/10.19184/jukasi.v1i1.1033

Melvin L., Silberman. (2013). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusamedia & Nuansa Cendekia.

Suranto, J., Chusniatun, M. A., & Abidin, Z. (2020). Metode Pembelajaran PAIKEM dalam Belajar Mandiri Siswa Mata Pelajaran Bahasa Arab Studi Kasus di MTS Ponpes Imam Bukhari Surakarta. (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta)

Syarifuddin, A. (2011). Model pembelajaran cooperative learning tipe jigsaw dalam pembelajaran. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 209-226. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/td.v16i02.61

Wardani. (2002). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.

Downloads

Published

2021-05-31

How to Cite

Arief, I. S. (2021). Meningkatkan Prestasi Belajar Akidah Akhlak melalui Metode Pembelajaran PAIKEM Tipe Jigsaw dan Index Card . Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(2), 124–137. https://doi.org/10.46963/asatiza.v2i2.272