Identifikasi Bangunan Cagar Budaya Sebagai Media Belajar Siswa di Kota Metro Lampung

Authors

  • Riska Dwi Lestari Tadris IPS, IAIN Metro, Lampung, Indonesia
  • Karsiwan Karsiwan Tadris IPS, IAIN Metro, Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i2.1752

Keywords:

Cultural Heritage, Colonization, Learning

Abstract

The purpose of this research is to identify historical places in Metro city as learning for students in developing intellectual character, increasing students' awareness of local history, integrating local history in history subjects, and using local resources as learning resources. This research is a type of descriptive qualitative research in which it is a method of collecting new data and information. Data were obtained by collecting various literature sources such as books, journals, interviews, and online research articles that are in accordance with the research problem. The results show that learning facilities are very helpful in teaching and learning activities, such as nature reserve buildings. The nature reserve building is a built structure which is composed of natural and man-made objects. So that later it can meet the needs of both walled and non-walled and roofed rooms. And students will know more about the history of cultural heritage and be able to practice it in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amboro, K. (2022). Seputar sejarah lokal dan urgensi pembelajarannya di Kota Metro. Disampaikan dalam kegiatan Peningkatan kompetensi PNS Guru Mata Pelajaran IPS Metro. 25-26 Juli 2022.

Amboro, K. (2021). Analisis signifikansi Taman Merdeka Kota Metro sebagai objek struktur cagar budaya. Warisan: Journal of History and Cultural Heritage. 2(3), 69-80. https://doi.org/10.34007/warisan.v2i3.1030

Bobi, H. (2006). Aplikasi Penulisan Sejarah Pada Mata Kuliah Sejarah. Sosial HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 4(1), 11-18. http://dx.doi.org/10.24127/hj.v4i1.385

Bobi, H. (2020). Tinjauan historis pendidikan IPS Indonesia, Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2). https://doi.org/10.23887/pips.v4i2.3493

Dadang, S. (2015). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanida, E. G., Sunardi, S., & Warto, W. (2018). Penerapan media lagu dalam pembelajaran sejarah untuk meningkatkan kesadaran budaya lokal siswa. Prosiding Seminar Nasional Pakar, 39–45. https://doi.org/10.25105/pakar.v0i0.2712

Sudarmono, S., & Harwanto. E. R. (2004). Desa Kolonis Menuju Metropolis (dalam bahasa Indonesia, Penerbit Metro: Bagian Humas dan Protokol Setda Kota Metro,

Karsiwan, K., & Pujiati, P. (2018). Jejak-jejak politik etis pemerintah kolonial Belanda sebagai alternatif sumber belajar IPS di sekolah. Jurnal Tekstual, 16(31), 42-58. https://doi.org/10.33387/tekstual.v16i2.1061

Kuswono, K., Hartati, U., Amboro, K., & Mujiyati, N. (2019). Album Metro Tempo Dulu (Era Kolonisasi tahun 1932-1940), Penerbit Pendidikan Sejarah Universitas Muhammadiyah (UM) Metro

Mas’ad, M. (2020). Potret Cagar Budaya di Indonesia. (pp. 1-48). Tangerang: Pusat Data dan Teknologi Informasi, Kemendikbud.

Metro Lampung. (2021). Pemeliharaan Sumur Bandung Legendaris Sebagai Peninggalan Sejarah Di Kota Metro Lampung–Anggia Dwi Larasati [Video]. Youtobe. https://www.youtube.com/watch?v=xkXyPGUXKDc

Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya, Bandung,

Oki Hajiansyah Wahab, 2022. “Rumah Asisten Wedana dan Sejarah Kota Metro”. Diakses pada 6 Oktober 2022, pada laman https://metro.suara.com/read/2022/05/22/104539/rumah-asisten-wedana-dan-sejarah-kota-metro

Sari, L., & Karsiwan, K. (2022). Toponimi daerah metro sebagai sumber belajar IPS di Sekolah. Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 3(1). 134-148. https://doi.org/10.32332/social-pedagogy.v3i1.4865

Sapriya, S. (2017). Pendidikan IPS, Konsep dan Pembelajaran. Bandung, PT Remaja Rosdakarya

Sudarmono, S., & Harwanto, E. R. (2004). Desa Kolonis Menuju Metropolis dalam bahasa Indonesian, Penerbit Metro: Bagian Humas dan Protokol Setda Kota Metro.

Supardan, D. (2022). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial: Perspektif Filosofi dan Kurikulum, Jakarta: Bumi Aksara,

Tim Ahli Cagar Budaya (TACB) (2020) Kota Metro. Dokter swoning (Sejarah Rumah Dokter Kota Metro). Gedong Meneng Bandar Lampung,

Wakos Reza Gautama, (2021) "Sejarah Masjid Taqwa Kota Metro dan Menara Simbol Peradaban Islam" (Kota Metro, 30 Oktober 2021), diakses pada laman https://lampung.suara.com/read/2021/10/30/135224/sejarah-masjid-taqwa-kota-metro-dan-menara-simbol-peradaban-islam

Downloads

Published

2024-05-31

How to Cite

Lestari, R. D., & Karsiwan, K. (2024). Identifikasi Bangunan Cagar Budaya Sebagai Media Belajar Siswa di Kota Metro Lampung. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(2), 175–187. https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i2.1752