Principal leadership at vocational high school: Center of excellence (SMK PK) Muhammadiyah 2 Pekanbaru

Authors

  • Tri Febri Wardani Manajemen Pendidikan Islam, UIN Sultan Syarif Kasim, Pekanbaru, Indonesia
  • Raihani Raihani Manajemen Pendidikan Islam, UIN Sultan Syarif Kasim, Pekanbaru, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i3.1882

Keywords:

School Leadership, Vocational High Schools, SMK PK, School-Industry Relations

Abstract

The "Center of Excellence" (SMK PK) is a program launched by the Ministry of Education and Culture to enhance the quality and performance of vocational schools through partnerships with business and industry. This study explores the leadership of the principal at SMK PK Muhammadiyah 2 Pekanbaru within the context of the program. Using a qualitative approach, data were gathered through interviews, documentation, and observation from the principal, head of administration, and vice principal of curriculum. The findings reveal six key leadership indicators: creating an effective school, professional development of staff, improving student achievement, fostering entrepreneurship, driving innovation, and establishing collaborations. Factors influencing leadership were categorized into supporting (e.g., communication, participatory leadership) and inhibiting (e.g., stakeholder disagreement, teacher reluctance).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Herlambang, S. S. T., & Cahyono, D. (2018). Dampak motivasi, disiplin kerja, dan kepemimpinan kepala sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 8(2), 131-147. https://doi.org/10.32528/jsmbi.v8i2.1785

Indra, M., & Novika, F. (2022). Pendampingan penyusunan rencana strategis, implementasi visi misi dan evaluasi kegiatan yang efektif efisien mencapai SMK pusat keunggulan (SMK PK). Journal of Egagement, Community Services, Empowerment and Development. 2(1), 149-155. https://doi.org/10.53067/ijecsed.v2i1.53

Istanto, I., Yanto, F. H., Pramono, S. E., Rozik, M. W., & Lubis, E. S. D. D. (2019). Kepemimpinan kepala sekolah dalam menyiapkan lulusan yang berkompeten di dunia kerja di era revolusi industri 4.0 (Studi di SMK Negeri 1 Trucuk Klaten). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes. 1087-1094. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/view/420

Ja’far, J. (2019). Inovasi kepemimpinan kepala madrasah kreatif dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 74-103. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v3i1.215

Merriem, S.B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass, Inc.

Miles, M.B. and A.M. Huberman, Qualitative Data Analysis. 1994, Thousands Oaks: SAGE Publications.

Moecrt (2021). Decree Number 165/M/2021 Concerning the Center of Excellence Vocational High School Program, p.6

Nadiya, A. N. A., & Andari, S. (2022). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi peserta didik melalui pengelolaan program SMK Pusat Keunggulan (PK) di SMK Negeri 1 Kota Probolinggo. Inspirasi Manajemen Pendidikan. 10(4), pp.788-793. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/52543

Nasrun, N. (2016). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap motivasi kerja dan kinerja guru. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan. 22(2), 201-207. http://dx.doi.org/10.17977/um027v1i22016p063

Nurbaya, S., & Ali, M. (2015) Gaya kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru pada SD Negeri Lambaro Angan. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3(2), 116-127. https://jurnal.usk.ac.id/JAP/article/view/2566

Raihani, 2010. Kepemimpinan. Sekolah Transformatif. LKiS: Yogyakarta: LKiS.

Riski, H., Rusdinal, & Gistituwati, N. (2021) Kepemimpinan kepala sekolah di sekolah menengah pertama. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan. 3(6), 3531-3537. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.944

Rojaki, M., Fitria, H., Martha, A. (2021). Manajemen kerja sama sekolah menengah kejuruan dengan dunia usaha dan dunia industri. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5(3), 6333-6349. https://doi.org/10.31004/jptam.v5i3.1949

Sari, J. D. R., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 329–333. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.34846

Sholihatinnisa, I., Nurcahyono, N. A., & Fitria, R. (2021). Realisasi bisnis digital siswa guna mewujudkan profil pelajar pancasila sebagai SMK Pusat Keunggulan. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 1(2), 86-93. https://doi.org/10.56972/jikm.v1i2.8

Suyitno. (2021). Analisis kepemimpinan kepala sekolah, penerapan disiplin dan pengawasan terhadap etos kerja. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 728-737. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.438

Wibowo, S. H., Toyib, R., Darnita, Y., Witriyono, H., Imanullah, M., & Darmi, Y. (2022). Diklat riset terapan bagi guru sekolah menengah kejuruan pusat keunggulan 2022. Journal Of Empowerment. 3(1), 31-45. https://doi.org/10.35194/je.v3i1.2035

Yulianto, Y., & Sutrisno, B. (2014). Pengelolaan Kerjasama Sekolah dengan Dunia Usaha/Dunia Industri (Studi Situs SMK Negeri 2 Kendal). Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 24(1), 19-34. https://doi.org/10.2317/jpis.v24i1.796

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Wardani, T. F., & Raihani, R. (2024). Principal leadership at vocational high school: Center of excellence (SMK PK) Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(3), 267-278. https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i3.1882

Similar Articles

31-40 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.