Pengaruh Motivasi Belajar dan Ajaran Tri Juang terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi

Authors

  • Dewi Kusuma Wardani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta, Indonesia
  • Rica Hanaria Simbolon Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i1.1458

Keywords:

Learning Motivation, Tri Juang Teaching, Cheating Behavior, Academic Cheating

Abstract

This study aims to obtain evidence about the influence of learning motivation and the Tri Juang Teachings on academic fraud behavior in Tamansiswa University Bachelor's students of accounting department. This research method uses a quantitative descriptive method and primary data collected using a questionnaire. This study used a sample of active students at accounting department in the Sarjanawiyata Tamansiswa University of Yogyakarta (UST). The sampling technique uses the Slovin formula. The data collection method uses a questionnaire in the form of a Google Form. The number of questionnaires processed was 100. The data were analyzed using IBM SPSS Statistics 20. The results showed that learning motivation had no effect on academic cheating behavior, and the tri-juang teachings had a negative effect on academic cheating behavior. Research can then expand this research by adding several other variables that can influence it, such as self-control, moral competence, and religiosity. This study is important to study because it has renewal, namely that it adds the variables of learning motivation and Tri Juang teachings to academic cheating behavior, two of which are variables that are still limited to study and research, so researchers are interested in studying this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alam, C. S. (2022). Pengaruh Motivasi Belajar, Penyalahgunaan Teknologi Informasi, Dan Integritas Mahasiswa Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntan (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Sebagai Calon Akuntansi). https://repository.unibos.ac.id/xmlui/handle/123456789/1687

Arcana, I. N. (2016). Pengembangan LKPD berbasis hots dan ajaran Ki Hadjar Dewantara pada pembelajaran matematika. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 7(1), 983-997. https://doi.org/10.30738/trihayu.v7i1.8396

Aron, E.F., Diana, N., & Junaidi. (2021). Analisis penyalahgunaan teknologi informasi terhadap perilaku academic fraud mahasiswa akuntansi pada masa pandemi Covid-19 dengan motivasi belajar sebagai variabel intervening (Studi kasus terhadap mahasiswa program studi akuntansi pada perguruan tinggi di kota Malang). Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi. 10(2). 104-117. https://jim.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/10383

Khotimatuzzahrah, K. (2021). Pengaruh penyalahgunaan teknologi informasi dan integritas mahasiswa terhadap perilaku kecurangan akademik mahasiswa akuntansi sebagai calon akuntan (Studi kasus pada mahasiswa akuntansi Universitas Islam Kuantan Singingi). Juhanperak, 1(2), 709-719. https://www.ejournal.uniks.ac.id/index.php/perak/article/view/1483

Melasari, R. (2019). Pengaruh motivasi belajar, penyalahgunaan teknologi informasi dan integrasi mahasiswa terhadap perilaku kecurangan akademik mahasiswa akuntansi sebagai calon akuntan (Studi pada mahasiswa akuntansi Universitas Islam Indragiri). Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 8(1), 79–93. https://ejournal.unisi.ac.id/index.php/jak/article/view/715

Mulyadi, C. F. P., Diana, N., & Mawardi, M. C. (2021). Pengaruh motivasi belajar, penyalahgunaan teknologi informasi dan integritas mahasiswa terhadap perilaku kecurangan akademik mahasiswa akuntansi sebagai calon akuntan (Studi kasus pada mahasiswa akuntansi Universitas Islam Malang). e_Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 10(6), 16-23. https://jim.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/12705

Ningsih, H. T. K., & Simbolon, A. O. (2019). Pengaruh penyalahgunaan teknologi informasi dan integritas mahasiswa terhadap perilaku kecurangan akademik mahasiswa akuntansi sebagai calon akuntan (Studi kasus mahasiswa akuntansi Universitas Islam Swasta di Kota Medan). Jurnal Riset Akuntansi Multiparadigma, 6(2), 74–86. https://doi.org/10.30743/akutansi.v6i2.2177

Prabowo, A. A., & Wardani, D. K. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi kecurangan akademik pada perkuliahan online. kajian bisnis Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Widya Wiwaha. Jurnal Kajian Bisnis, 29(1), 16–29. https://doi.org/10.32477/jkb.v29i1.235

Siagian, E. (2022). Hubungan kecanduan game online dengan minat belajar anak usia sekolah di masa pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(4), 7593–7599. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3090

Sugiyono, S. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suprijandani, S., Marlik, M., & Woelansari, E. D. (2019). Pengaruh motivasi belajar dan integritas mahasiswa terhadap integritas akademik. Project Report. Poltekkes Kemenkes Surabaya, Surabaya. http://repo.poltekkesdepkes-sby.ac.id/1585/

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Wardani, D. K., & Simbolon, R. H. (2024). Pengaruh Motivasi Belajar dan Ajaran Tri Juang terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(1), 11–22. https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i1.1458