Improvisasi media pembelajaran pendidikan agama Islam di era modern: Peralihan dari media konvensional ke platform digital

Authors

  • Rafif Danu Pramatya Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
  • Shofarina Azzahwah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
  • Wiwin Luqna Hunaida Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/aulia.v11i1.2882

Keywords:

Media, Islamic Religious Education, Modern

Abstract

Education plays a vital role in shaping human development. As digital technology rapidly evolves, Islamic Religious Education (IRE) must stay grounded in its spiritual foundations while embracing modern advancements. This shift has transformed learning processes, urging educators to adopt roles beyond mere information delivery. They are now expected to serve as facilitators, guiding students through relevant and value-oriented learning experiences. This research adopts a library-based method using a qualitative-comparative approach to analyze conventional and digital learning media. The objective is to explore how IRE learning tools are being adapted in the digital age and to highlight the significance of these changes in maintaining both educational relevance and Islamic values.

References

Abrar Sulthani, D. (2020). Improvisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. IQRO: Journal of Islamic Education Desember, 3(2), 2622–3201. Retrieved from http://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/iqro

Achmad Faqihuddin. (2024). Media Pembelajaran PAI: Definisi, Sejarah, Ragam dan Model Pengembangan. Idarotuna: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–15. doi: 10.29313/idarotuna.v1i1.3780

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. doi: 10.55606/jsr.v1i1.993

As’ad, A. M., & Abdullah, A. (2022). Konsep Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 2(2), 72–82. Retrieved from https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/almikraj

Di, P. A. I., & Rejang, S. D. N. (2024). Jurnal Tarbiyah Almuslim DIGITAL DAN KONVENSIONAL PADA PEMBELAJARAN. 2(1), 38–54.

Elvi Rahmi. (2022). Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Media Audio Visual Di Era Digital. El-Rusyd : Jurnal Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah STIT Ahlussunnah Bukittinggi, 7(1), 37–43. doi: 10.58485/elrusyd.v7i1.103

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.

Fitri Sarinda, Martina Martina, Dwi Noviani, & Hilmin Hilmin. (2023). Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi (AI) Artificial Intelligence. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(4), 103–111. doi: 10.59031/jkppk.v1i4.268

Ghufron, D. M., Ikramina, M. B., & Anbiya, B. F. (2023). Transformasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Digital: Modalitas Belajar Dan Tantangan Pendidikan. Jurnal Al Burhan, 3(2), 40–50. doi: 10.58988/jab.v3i2.224

Hamdi, Setria Utama Rizal, S. N. (2024). Improvisasi Pendidikan melalui Modul Ajar Berbasis Digital dalam Meningkatkan Intelektual Siswa di Sekolah Dasar Islam Terpadu Al- Furqan Palangka Raya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung 2024, 536–545.

Hikam, C. S., & Setiawan, A. (2024). Wordwall Website : Inovasi Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) dalam Merespon Era Digital. Journal on Education, 06(03), 17525–17531.

Muthmainnah, A., & Rohmah, S. (2022). Learning Loss: Analisis Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 969–975.

Nugroho, Y. P. (2025). Ragam Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( PAI ) di Era Masyarakat 5 . 0. 2(2), 95–107. doi: 10.53491/jiep.v2i2.1286

Rahmadani, A., Khoiroh, F., Harahap, S., Ulkaira, N., Azhari, Y., Hasibuan, S., Wiliam Iskandar, J., Percut, K., Tuan, S., & Serdang, K. D. (2024). Efektivitas Penggunaan Strategi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di SD Negeri 060822 Medan. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(1), 54–71. Retrieved from https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i1.566

Rizky, M., Ihsan, C., & Setiawan, B. A. (2024). Metode Pembelajaran Konvensional Dalam Arus Perubahan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam SMK Muhammadiyah 7 Purwoharjo. 3(3), 557–563.

Sagala, J., Negeri, S. M. P., Atap, S., & Rube, S. (2025). Peran Media Digital dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Pendidikan Agama Islam di Era Modern. 3(1), 285–291.

Suparlan, S. (2020). Peran Media dalam Pembeajaran di SD/MI. Islamika, 2(2), 298–311. doi: 10.36088/islamika.v2i2.796

Trimono. (2023). Media Digital Untuk Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 6096–6103.

Zaim, M. (2020). Media Pembelajaran Agama Islam Di Era Milenial 4.0. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 1–23

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Pramatya, R. D., Azzahwah, S., & Hunaida, W. L. (2025). Improvisasi media pembelajaran pendidikan agama Islam di era modern: Peralihan dari media konvensional ke platform digital. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 11(1), 80-92. https://doi.org/10.46963/aulia.v11i1.2882

Similar Articles

1-10 of 70

You may also start an advanced similarity search for this article.