Tiktok sebagai media pembelajaran digital agama Islam di era industri 4.0

Authors

  • Alwazir Abdusshomad Politeknik Penerbangan Indonesia Curug, Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/aulia.v10i2.1811

Keywords:

Tiktok, Digital Learning, Islamic Religion

Abstract

In the era of Industry 4.0, technology is rapidly transforming the way we learn. TikTok, a popular social media platform, allows users to create and share short videos, including those on Islamic topics. This digital revolution has significantly impacted Islamic religious education, making TikTok an appealing medium for Millennials and Generation Z. Beyond being a source of entertainment, TikTok serves as an effective digital learning tool. Educators can creatively and concisely convey Islamic teachings. TikTok enables dynamic interaction, and its recommendation algorithm helps users find relevant content. However, its use must be wise to ensure that religious values are accurately conveyed. This research aims to explore the benefits of social media, particularly the use of TikTok, in communicating Islamic religious content as an innovative approach to digital learning in the era of the Fourth Industrial Revolution. The research method used is qualitative with a library research approach. The results of this study indicate that TikTok features such as TikTok stories, feeds, reels, and TikTok live have the potential to innovate in learning, making Islamic religious education more engaging by presenting material through different media and methods.

References

Abdusshomad, A. (2022). Penugasan Vlog Ceramah di Youtube Pada Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam Sebagai Media Meningkatkan Kepercayaan Diri Taruna Politeknik Penerbangan Indonesia Curug. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 789–798. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2010

Agung Harahap, M., & Adeni, S. (2020). Tren Penggunaan Media Sosial Selama Pandemi di Indonesia. Jurnal Profesional FIS UNIVED, 7(2), 13–23.

Aji, W. N., & Ngumarno, N. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kabupaten Klaten. Jurnal VARIDIKA, 29(1), 1–8. https://doi.org/10.23917/VARIDIKA.V29I1.5141

Aji, W. N., & Setiyadi, D. B. P. (2020). Aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran keterampilan bersastra. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 6(1), 147–157. https://doi.org/10.30595/MTF.V6I1.7824

Ajir, M. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Edukatif Berbasis Tiktok Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). UIN Ar Raniry Darussalam Banda Aceh.

Amir Hamzah. (2020). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Literasi Nusantara Abadi.

Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Didaktita Jurnal Kependidikan, 11(1), 41–62.

Asyifa, H. (2023). Pentingnya Konten Video untuk Brand. Gcomm.Id. https://gcomm.id/social-media-updates/konten-video/

Badru Tamam, M., & Asbari, M. (2022). Digital Literature. Journal Of Information Systems and Management (JISMA), 1(1).

Feby, D. (2023). Suka Main TikTok? Ini Algoritma yang Digunakan. Dqlab.Id. https://dqlab.id/suka-main-tiktok-ini-algoritma-yang-digunakan

Hasanatun Salamah, R., Dhiba Rangkuti, S., & Noviyana, S. (2021). Penerapan Fitur-Fitur Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Tingkat SMA/SMK. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(2), 89–94.

Hayes, C., Hardian, H., & Sumekar, T. (2017). Pengaruh Brain Training Terhadap Tingkat Inteligensia Pada Kelompok Usia Dewasa Muda. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 402–416.

Hutamy, E. T., Swartika, F., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Persepsi peserta didik terhadap pemanfaatan tik tok sebagai media pembelajaran. https://prosiding.rcipublisher.org/index.php/prosiding/article/view/294

Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 160–174. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.250

Luwena, G. (2023). Algoritma TikTok Terbaru 2024, Cara Kerja & 4 Strateginya. Sribu.Com. https://www.sribu.com/id/blog/algoritma-tiktok-terbaru/

Noor Aulya, Y. (2023). tiktok, media inovatif dan interaktif untuk guru kreatif. Radaredukasi.Com. https://radaredukasi.com/2023/03/01/tiktok-media-inovatif-dan-interaktif-untuk-guru-kreatif/

Nurntha Fitri, A., Bunga Pertiwi, L., & Puspita Sary, M. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Kreatifitas Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2019. Komuniti: Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi, 13(1), 37–46.

Panjaitan, N. Q., Yetti, E., & Nurani, Y. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 588. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.404

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425–436. https://doi.org/10.34005/AKADEMIKA.V10I02.1406

Salma Ramdani, N., Hadiapurwa, A., & Nugraha, hafsah. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(2), 425–435.

Suprapto. (2021). Pengajaran Menggunakan Media Youtube Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Berpidato. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 18(1), 99–106.

Syamsuar, & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–13.

Veronika, K. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Parafrase Bagi Mahasiswa Ilmu Komunikasi UIN Suska Riau. UIN Sultan Syarif Kasim Riau.

Ytviews. (2023). TikTok has emerged to become the world’s most popular social media. Linkedin.Com. https://www.linkedin.com/pulse/tiktok-has-emerged-become-worlds-most-popular-social-media

Zaim, M. (2020). Media Pembelajaran Agama Islam Di Era Milenial 4.0 Learning Media of Islamic Religion in the Milenial Era 4.0. Jurnal Kependidikan Islam, 6(1), 1–17.

Zarnaz Arlia. (2023). 4 reasons why TikTok is more than a social media platform. Emplifi.Io. https://emplifi.io/resources/blog/why-tiktok-is-more-than-a-social-media-platform

Zazin, N., & Zaim, M. (2020). Media Pembelajaran Agama Islam Berbasis Media Sosial Pada Generasi-Z. Proceeding Antasari International Conference, 1(1), 534–563.

Zubaidi, A., Junanah, J., & Shodiq, M. J. (2021). Pengembangan media pembelajaran mahârah al-kalâm berbasis media sosial menggunakan aplikasi tiktok. Arabi: Journal of Arabic Studies, 6(1), 119–134. https://doi.org/10.24865/AJAS.V6I1.341

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Abdusshomad, A. (2024). Tiktok sebagai media pembelajaran digital agama Islam di era industri 4.0. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(2), 133-153. https://doi.org/10.46963/aulia.v10i2.1811

Similar Articles

1-10 of 61

You may also start an advanced similarity search for this article.