Upaya guru pendidikan agama Islam dalam penanganan kasus verbal harassment untuk menjaga kesehatan mental siswa
DOI:
https://doi.org/10.46963/alliqo.v10i1.2592Keywords:
Islamic Religious Education, Verbal Harassment, Mental Health, Character EducationAbstract
Islamic Religious Education (PAI) teachers hold a strategic role in maintaining students’ mental health by preventing verbal harassment in schools. This study aims to analyze the strategies employed by PAI teachers in addressing verbal harassment at SMP Maryam Surabaya. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through in-depth observation and interviews. The findings reveal that PAI teachers implement dialogic and narrative approaches to help students understand the negative impacts of verbal harassment. These approaches are reinforced by academic evaluations that include moral assessments as a preventive measure. In addition, religious values are integrated into the learning process to foster students’ social awareness. Despite various efforts, challenges such as student resistance remain. The study concludes that PAI teachers play a crucial role in creating a safe, inclusive school environment that supports students' mental well-being.
Downloads
References
Al Mustaqim, D. (2023). Transformasi Diri: Membangun Keseimbangan Mental dan Spiritual Melalui Proses Islah. Jurnal Kawakib, 4 (2), 120-134.
Almigo, N., & Puspita, D. (2024). Peran Konseling Bagi Calon Siswa Polri Yang Tidak Memenuhi Syarat Di Polda Kepulauan Bangka Belitung. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5 (3), 3140-3145.
Amirudin, N. (2010). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menangani Kenakalan Siswa Pada Siswa Kelas Iii Sd Muhammadiyah Program Khusus Kota Barat Surakarta Skripsi (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Anggraeni, D., Selan, L., & Masruroh, L. (2024). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying Siswa (Studi Kasus di SMP Negeri 1 Peterongan Jombang). Journal Sains Student Research, 2 (4), 985-991.
Anggraeni, W., & Imania, E. (2025). Sosial Emosional Learning (Peran Pembelajaran Sosial Emosial) Sebagai Faktor Protektif Terhadap Cyberbullying: Sebuah Telaah Literatur Sistematik Pada Konteks Indonesia. Jurnal Kreativitas Pendidikan Modern, 7 (1).
Arifin, A. S., & Ramadhani, D. (2024). Kolaborasi Guru PAI Bersama Guru BK Dalam Mengatasi Permasalahan Peserta Didik Di Jenjang SMP. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 9 (2), 196-208.
Astifionita, R. V. (2024). Memahami Dampak Bullying Pada Siswa Sekolah Menengah: Dampak Emosional, Psikologis, Dan Akademis, Serta Implikasi Untuk Kebijakan Dan Praktik Sekolah. Lebah, 18 (1), 36-46.
Astuti, S., Saleh, M., & Syahfitri, D. (2025). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pencegahan Bullying Pada Siswa Smk Negeri 1 Tanjung Pura. Educandumedia: Jurnal Ilmu pendidikan dan kependidikan, 4 (1), 14-28.
Bara, L. H. B., & Tajibu, K. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Filsafat Pendidikan Islam. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 11 (1), 1-17.
Boleng, T. K., Pardede, V. F., & Fahlevie, R. A. (2024). Menghadapi tantangan cyberbullying: Dampak dan solusi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8 (1), 10250-10262.
Dharmayanti, P. A. (2013). Teknik Role Playing Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46 (3).
Handoko, M., & Riyanto, T. (2010). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. PT Kanisius.
Hilmin, H. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7 (1), 37-45.
M. Zahroh, “Implementasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembentukan Karakter Siswa,” Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 11, no. 2, 122–130, 2023.
Mariana, D. (2024, November). Peran Konselor dalam Penanganan dan Pencegahan Masalah Kesehatan Mental Siswa di Sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Undana (SEMBIONA) (1-9).
Maulana, I. (2020). Cyberbullying Sebagai Kejahatan Di Media Sosial Dalam Analisis Hukum Pidana Islam Dan Hukum Positif (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Syari’ah Dan Hukum UIN Sumatera Utara) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Mukhlis, M. (2024). Signifikansi dan Kontribusi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa di Lingkungan Sekolah. Integrated Education Journal, 1(1), 22-42.
Mursyidah, N., & Muzakkir, N. (2024). Meminimalisir Bullying Di Pesantren Terpadu Al-Furqan. Al-Munadzomah, 4 (1), 25-31.
Mustofiyah, L., Noviasari, A., Wahyuningsih, D., Nugrahini, E. H., & Widyasari, C. (2024). Model Edukasi Upaya Pencegahan Bullying Di SD: Studi Literature Review. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9 (04), 827-842.
N. Rukmini and A. Munadi, (2022). “Dampak Bullying Verbal di Media Sosial terhadap Psikologis Remaja,” Jurnal Psikologi Islam, vol. 6, no. 1, h. 45–52.
Nantara, D. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Di Sekolah Dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (1), 2251-2260.
Ningsih, W., & Zalisman, Z. (2024). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Konteks Global. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Nugroho, D. R. A. (2022). Penerapan Restorative Justice Dalam Penyelesaian Tindak Pidana Pencurian Dengan Kekerasan Yang Dilakukan Anak (Doctoral dissertation, Universitas Pancasakti Tegal).
Parma, P., Singgih, A., & Amin, A. (2023). Inovasi Dalam Kurikulum Pendidikan Islam untuk Meningkatkan Karakter dan Etika Siswa. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3 (6), 7208-7219.
Putri, S. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak Dalam Mencegah Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas V di MIS Bidayatul Hidayah Kec. Percut Sei Tuan Kab. Deli Serdang Sumatera Utara (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Rahmawati, I. (2023). Kesehatan Mental Siswa Korban Bullying (Studi Kasus Pada Siswa di SDN 1 Sambilawang, Kec. Bungkal Ponorogo) (Doctoral dissertation).
Rasyidi, A. (2024). Pendidikan Agama Islam dan Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis sebagai pengembang pemahaman serta pengamalan ajaran Islam kehidupan sehari-hari. Islamic Education Review, 1 (1), 1-21.
Rendealla, D. (2024). Strategi Dan Tantangan Pada Pendekatan Pastoral Konseling Untuk Membantu Remaja Yang Menjadi Korban Bullying Fisik. Relinesia: Jurnal Kajian Agama dan Multikulturalisme Indonesia, 3 (1), 86-96.
Riadi, S. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Nilai-Nilai Moral Di Lingkungan Keluarga Muslim. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4 (1), 134-141.
Rizqi, S. A., Salsabila, S., Hafiansyah, M. B., & Rosyidi, M. (2024). Strategi Islam Dalam Pencegahan Bullying Anak-Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1 (4), 15-15.
Rosmi, F., Kartikasari, P., Yuningsih, S., & Anggraeni, L. (2023). Edukasi Intensif Sekolah Ramah Anak Mencegah Perilaku Bullying Siswa Kelas Rendah SDN Pamulang Indah. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2 (6), 84-101.
S. H. Nasution and L. A. Hamid, (2023). “Peran Guru dalam Mencegah Kekerasan Verbal Melalui Pendidikan Karakter,” Jurnal Pendidikan Karakter, vol. 13, no. 1, 101–115.
Saputra, A. D., & Tunnafia, A. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar. PHENOMENON: Multidisciplinary Journal of Sciences and Research, 2 (02), 69-92.
Setiani, A. P., & Hidayah, L. N. (2024). Dampak Bullying Terhadap Kesehatan Psikologis Siswa. Liberosis: Jurnal Psikologi dan Bimbingan Konseling, 2 (1), 41-50.
Susmita, E. (2023). Analisis Terhadap Penerapan Nilai Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Upaya Menanamkan Sikap Moral Siswa. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3.
Syah, R., & Hermawati, I. (2018). Upaya Pencegahan Kasus Cyberbullying Bagi Remaja Pengguna Media Sosial Di Indonesia. Jurnal Penelitian Kesejahteraan Sosial, 17 (2), 131-146.
Trimardhani, V., Rachmawati, D., & Yulma, Y. (2021). Strategi Komunikasi Persuasi untuk Pencegahan Aksi Bullying di SMP Negeri 85 Jakarta. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 4 (1), 60-71.
Wafi, A. (2014). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlakul Karimah Siswa Kelas VIIA di SMP Negeri 1 Randuagung, Lumajang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Wahyuni, Y. (2022). Relasi Group Belongingness Dengan Sikap Pada Pelecehan Seksual Dimediasi Kepemimpinan Spiritual Dan Kesadaran Gender: Studi Pada Pimpinan Lembaga Pendidikan Tinggi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Arizzatul Aulia Mufida, Moch. Charis Hidayat, Ika Puspitasari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Copyright on any article is retained by the author(s).
2. The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution shareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
5. The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License