Upaya guru pendidikan agama Islam dalam penanganan kasus verbal harassment untuk menjaga kesehatan mental siswa

Authors

  • Arizzatul Aulia Mufida Universitas Muhammadiyah Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
  • Moch. Charis Hidayat Universitas Muhammadiyah Surabaya, Jawa Timur, Indonesia
  • Ika Puspitasari Universitas Muhammadiyah Surabaya, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/alliqo.v10i1.2592

Keywords:

Islamic Religious Education, Verbal Harassment, Mental Health, Character Education

Abstract

Islamic Religious Education (PAI) teachers hold a strategic role in maintaining students’ mental health by preventing verbal harassment in schools. This study aims to analyze the strategies employed by PAI teachers in addressing verbal harassment at SMP Maryam Surabaya. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through in-depth observation and interviews. The findings reveal that PAI teachers implement dialogic and narrative approaches to help students understand the negative impacts of verbal harassment. These approaches are reinforced by academic evaluations that include moral assessments as a preventive measure. In addition, religious values are integrated into the learning process to foster students’ social awareness. Despite various efforts, challenges such as student resistance remain. The study concludes that PAI teachers play a crucial role in creating a safe, inclusive school environment that supports students' mental well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Mustaqim, D. (2023). Transformasi Diri: Membangun Keseimbangan Mental dan Spiritual Melalui Proses Islah. Jurnal Kawakib, 4 (2), 120-134.

Almigo, N., & Puspita, D. (2024). Peran Konseling Bagi Calon Siswa Polri Yang Tidak Memenuhi Syarat Di Polda Kepulauan Bangka Belitung. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 5 (3), 3140-3145.

Amirudin, N. (2010). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menangani Kenakalan Siswa Pada Siswa Kelas Iii Sd Muhammadiyah Program Khusus Kota Barat Surakarta Skripsi (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Anggraeni, D., Selan, L., & Masruroh, L. (2024). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying Siswa (Studi Kasus di SMP Negeri 1 Peterongan Jombang). Journal Sains Student Research, 2 (4), 985-991.

Anggraeni, W., & Imania, E. (2025). Sosial Emosional Learning (Peran Pembelajaran Sosial Emosial) Sebagai Faktor Protektif Terhadap Cyberbullying: Sebuah Telaah Literatur Sistematik Pada Konteks Indonesia. Jurnal Kreativitas Pendidikan Modern, 7 (1).

Arifin, A. S., & Ramadhani, D. (2024). Kolaborasi Guru PAI Bersama Guru BK Dalam Mengatasi Permasalahan Peserta Didik Di Jenjang SMP. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 9 (2), 196-208.

Astifionita, R. V. (2024). Memahami Dampak Bullying Pada Siswa Sekolah Menengah: Dampak Emosional, Psikologis, Dan Akademis, Serta Implikasi Untuk Kebijakan Dan Praktik Sekolah. Lebah, 18 (1), 36-46.

Astuti, S., Saleh, M., & Syahfitri, D. (2025). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pencegahan Bullying Pada Siswa Smk Negeri 1 Tanjung Pura. Educandumedia: Jurnal Ilmu pendidikan dan kependidikan, 4 (1), 14-28.

Bara, L. H. B., & Tajibu, K. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Filsafat Pendidikan Islam. ISTIQRA: Jurnal Hasil Penelitian, 11 (1), 1-17.

Boleng, T. K., Pardede, V. F., & Fahlevie, R. A. (2024). Menghadapi tantangan cyberbullying: Dampak dan solusi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8 (1), 10250-10262.

Dharmayanti, P. A. (2013). Teknik Role Playing Dalam Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46 (3).

Handoko, M., & Riyanto, T. (2010). Bimbingan dan Konseling di Sekolah. PT Kanisius.

Hilmin, H. (2024). Internalisasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7 (1), 37-45.

M. Zahroh, “Implementasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembentukan Karakter Siswa,” Jurnal Pendidikan Agama Islam, vol. 11, no. 2, 122–130, 2023.

Mariana, D. (2024, November). Peran Konselor dalam Penanganan dan Pencegahan Masalah Kesehatan Mental Siswa di Sekolah. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Undana (SEMBIONA) (1-9).

Maulana, I. (2020). Cyberbullying Sebagai Kejahatan Di Media Sosial Dalam Analisis Hukum Pidana Islam Dan Hukum Positif (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Syari’ah Dan Hukum UIN Sumatera Utara) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Mukhlis, M. (2024). Signifikansi dan Kontribusi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembentukan Karakter Siswa di Lingkungan Sekolah. Integrated Education Journal, 1(1), 22-42.

Mursyidah, N., & Muzakkir, N. (2024). Meminimalisir Bullying Di Pesantren Terpadu Al-Furqan. Al-Munadzomah, 4 (1), 25-31.

Mustofiyah, L., Noviasari, A., Wahyuningsih, D., Nugrahini, E. H., & Widyasari, C. (2024). Model Edukasi Upaya Pencegahan Bullying Di SD: Studi Literature Review. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9 (04), 827-842.

N. Rukmini and A. Munadi, (2022). “Dampak Bullying Verbal di Media Sosial terhadap Psikologis Remaja,” Jurnal Psikologi Islam, vol. 6, no. 1, h. 45–52.

Nantara, D. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Di Sekolah Dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (1), 2251-2260.

Ningsih, W., & Zalisman, Z. (2024). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Dalam Konteks Global. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Nugroho, D. R. A. (2022). Penerapan Restorative Justice Dalam Penyelesaian Tindak Pidana Pencurian Dengan Kekerasan Yang Dilakukan Anak (Doctoral dissertation, Universitas Pancasakti Tegal).

Parma, P., Singgih, A., & Amin, A. (2023). Inovasi Dalam Kurikulum Pendidikan Islam untuk Meningkatkan Karakter dan Etika Siswa. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3 (6), 7208-7219.

Putri, S. (2021). Internalisasi Nilai-Nilai Akhlak Dalam Mencegah Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas V di MIS Bidayatul Hidayah Kec. Percut Sei Tuan Kab. Deli Serdang Sumatera Utara (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Rahmawati, I. (2023). Kesehatan Mental Siswa Korban Bullying (Studi Kasus Pada Siswa di SDN 1 Sambilawang, Kec. Bungkal Ponorogo) (Doctoral dissertation).

Rasyidi, A. (2024). Pendidikan Agama Islam dan Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis sebagai pengembang pemahaman serta pengamalan ajaran Islam kehidupan sehari-hari. Islamic Education Review, 1 (1), 1-21.

Rendealla, D. (2024). Strategi Dan Tantangan Pada Pendekatan Pastoral Konseling Untuk Membantu Remaja Yang Menjadi Korban Bullying Fisik. Relinesia: Jurnal Kajian Agama dan Multikulturalisme Indonesia, 3 (1), 86-96.

Riadi, S. (2024). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Nilai-Nilai Moral Di Lingkungan Keluarga Muslim. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4 (1), 134-141.

Rizqi, S. A., Salsabila, S., Hafiansyah, M. B., & Rosyidi, M. (2024). Strategi Islam Dalam Pencegahan Bullying Anak-Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1 (4), 15-15.

Rosmi, F., Kartikasari, P., Yuningsih, S., & Anggraeni, L. (2023). Edukasi Intensif Sekolah Ramah Anak Mencegah Perilaku Bullying Siswa Kelas Rendah SDN Pamulang Indah. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2 (6), 84-101.

S. H. Nasution and L. A. Hamid, (2023). “Peran Guru dalam Mencegah Kekerasan Verbal Melalui Pendidikan Karakter,” Jurnal Pendidikan Karakter, vol. 13, no. 1, 101–115.

Saputra, A. D., & Tunnafia, A. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar. PHENOMENON: Multidisciplinary Journal of Sciences and Research, 2 (02), 69-92.

Setiani, A. P., & Hidayah, L. N. (2024). Dampak Bullying Terhadap Kesehatan Psikologis Siswa. Liberosis: Jurnal Psikologi dan Bimbingan Konseling, 2 (1), 41-50.

Susmita, E. (2023). Analisis Terhadap Penerapan Nilai Nilai Pendidikan Agama Islam Dalam Upaya Menanamkan Sikap Moral Siswa. Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3.

Syah, R., & Hermawati, I. (2018). Upaya Pencegahan Kasus Cyberbullying Bagi Remaja Pengguna Media Sosial Di Indonesia. Jurnal Penelitian Kesejahteraan Sosial, 17 (2), 131-146.

Trimardhani, V., Rachmawati, D., & Yulma, Y. (2021). Strategi Komunikasi Persuasi untuk Pencegahan Aksi Bullying di SMP Negeri 85 Jakarta. Warta Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 4 (1), 60-71.

Wafi, A. (2014). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembinaan Akhlakul Karimah Siswa Kelas VIIA di SMP Negeri 1 Randuagung, Lumajang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Wahyuni, Y. (2022). Relasi Group Belongingness Dengan Sikap Pada Pelecehan Seksual Dimediasi Kepemimpinan Spiritual Dan Kesadaran Gender: Studi Pada Pimpinan Lembaga Pendidikan Tinggi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Mufida, A. A., Hidayat, M. C., & Puspitasari, I. (2025). Upaya guru pendidikan agama Islam dalam penanganan kasus verbal harassment untuk menjaga kesehatan mental siswa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 120-132. https://doi.org/10.46963/alliqo.v10i1.2592

Similar Articles

1-10 of 67

You may also start an advanced similarity search for this article.