Model pengembangan pendidikan karakter religius berbasis tarbiyah: Studi kasus mahasiswa program studi pendidikan agama Islam
DOI:
https://doi.org/10.46963/alliqo.v10i1.2855Keywords:
Religious Character, PAI Students, Grounded Theory, Tarbiyah ModelAbstract
This study develops a model of religious character education for students of Islamic Religious Education Universitas Islam Darul Ulum Lamongan. Using a grounded theory approach, this model was constructed through qualitative data analysis from 50 students in semesters 4 and 6. Data was collected through an open survey and analyzed by open coding, axial coding, and selective coding. The results identified eight key elements in the Tarbiyah model: Example, Worship Activities, Self-Reflection, Social Development, Value Integration, Belief & Love of Kindness, Real Action, and Habituation. The example of lecturers, campus religious activities, and self-reflection are the main supporting factors in the formation of religious character. The influence of social media and promiscuity is a major challenge. The TARBIYAH model is relevant to foster the religious character of Generation Z students who are multitasking but prone to disorientation of values.
Downloads
References
Abdul Muid. (2021). Tercapainya tujuan hablum minallah, hablum minannas, dan hablum minal'alam dalam pendidikan Islam. Dwijaloka: Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 2(2), 197-204. http://jurnal.unw.ac.id/index.php/dwijaloka/index
Achmad Karunia Al-Kaafı. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Religius Dalam Membangun Karakter Mahasiswa Universitas Islam Malang. Pasca Sarjana UNISMA, Dinoyo, Kec. Lowokwaru, Kabupaten Malang
Adirakasiwi, A. G., & Warmi, A. (2018). Analisis tingkat berpikir mahasiswa berdasarkan teori Van Hiele ditinjau dari gaya kognitif. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 4(1), 1–6. https://jurnal.unsil.ac.id/index.php/jp3m/article/view/465
Ali, M. (2019). Pendidikan Karakter di Era Milenial. Bandung: Alfabeta.
Amriani. (2021). Penguatan karakter religius mahasiswa melalui pendidikan Al-Islam Kemuhammadiyahan (Studi kasus di Universitas Muhammadiyah Palopo). Ed-Humanistics: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 759-765
Aqshal, M. (2024). Proses perbaikan diri dari kesalahan perspektif Al-Qur’an (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry). UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Assa, R., Kawung, E. J. R., & Lumintang, J. (2022). Faktor penyebab anak putus sekolah di Desa Sonuo Kecamatan Bolangitang Barat Kabupaten Bolaang Mongondow Utara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1), 1–12.
Astuti, D. S., & Rachmawati, I. (2023). Peran Mahasiswa sebagai Agen Perubahan Sosial: Kajian Nilai-Nilai Religius di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 140-150. https://doi.org/10.31289/jpi.v1112.5432
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2nd ed.). SAGE Publications.
Fadhila, R., & dkk. (2024). Pendidikan karakter sebagai landasan pembentukan generasi muda. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 4(2), 54-69. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i4.3321
Fauzi, A., & Latifah, L. (2022). Integrasi nilai-nilai Islam dalam pembelajaran lintas disiplin. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 40-50. https://doi.org/10.1234/jpi.v8i1.4567
Fitriana, A., & Kurniasih, N. (2021). Prestasi belajar mahasiswa (Studi mahasiswa PAI yang aktif berorganisasi di IAIIG Cilacap). Jurnal Tawadhu, 5(1), 44–58.
Fitriana, A., & Kurniasih, N. (2021). Prestasi belajar mahasiswa (Studi Mahasiswa PAI yang aktif berorganisasi di IAIIG Cilacap). Jurnal Tawadhu, 5(1), 44–57.
Hakim, L., & Suryani, T. (2019). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 7(3), 210-220. https://doi.org/10.1234/jti.v7i3.7890
Homaedi, R., Mafruhah, & Yuliana, A. T. (2022). Profil mahasiswa dengan tugas ganda kuliah dan bekerja. SHINE: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(2), 125–137. https://e-journal.stkippgrisumenep.ac.id/index.php/SHINE/article/view/466
Husnullail, M., Risnita, R., Jailani, M. S., & Asbui, A. (2024). Teknik pemeriksaan keabsahan data dalam riset ilmiah. Journal Genta Mulia, 15(2), 70–78. https://ejournal.stkipbbm.ac.id/index.php/gm
Ismail, A. (2019). Dimensi afektif dalam pembentukan karakter berbasis nilai. Jurnal Psikologi Islami, 5(2), 25-35. https://doi.org/10.5678/jpii.v5i2.9876
Jamilah, A. (2021). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius peserta didik di SMK Teladan Jakarta Selatan (Skripsi Sarjana, Universitas Muhammadiyah Jakarta). Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Jamilah, A. (2021). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter religius peserta didik di SMK Teladan Jakarta Selatan (Skripsi Sarjana, Universitas Muhammadiyah Jakarta). Universitas Muhammadiyah Jakarta.
Khasanah, U. (2023). Internalisasi Nilai Religius Melalui Program Kampus Berbasis Keislaman. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 60-75.
Kholiq, M., & Prasetyo, A. (2021). Strategi Mahasiswa dalam Menghadapi Tantangan Karakter Religius di Era Digital. Jurnal Sosial Humaniora, 15(1), 60-70.
Marhamah. (2023). Pelaksanaan metode diskusi pada mata pelajaran Fikih. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 9–14. Retrieved from https://journal.actual-insight.com/index.php/educare/article/view/1484
Maulidiyah, F., & Kurniawan, A. (2023). Implementasi nilai religius dalam aktivitas sosial mahasiswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 70-80. https://doi.org/10.2345/jpk.v121.5432
Munawaroh, A. (2019). Keteladanan sebagai metode pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 142–156. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363
Munawaroh, A. (2019). Keteladanan sebagai metode pendidikan karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 142–156. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363
Nasution, M. (2020). Peran ibadah kolektif dalam pembentukan karakter religius mahasiswa. Jurnal Studi Keislaman, 15(2), 110-120. https://doi.org/10.3456/jsk.v15i2.7890
Prihartiwi, N. R., Hidayat, D., & Kohar, A. W. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis mahasiswa dalam membuat prediksi berdasarkan grafik. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 43–54. https://doi.org/10.30656/gauss.v3i2.2819
Putri, S. D., & Wibowo, R. (2019). Penguatan karakter sosial melalui kegiatan pengabdian masyarakat. Jurnal Sosial Humaniora, 10(3), 130-140. https://doi.org/10.9876/jsh.v10i3.3456
Rahayu, S. (2020). Peran Muhasabah Diri dalam Pembentukan Karakter Mahasiswa Islam. Jurnal Pendidikan Akhlak, 8(1), 50-60. https://doi.org/10.2345/jpa.v8i1.2345
Rizki, J. A., & Purba, H. (2024). Efektivitas kelengkapan sarana dan prasarana pembelajaran pendidikan agama Islam dalam membentuk karakter tanggung jawab beribadah siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 9(1), 78–86. https://doi.org/10.29210/30034619000
Rohmah, N., & Yulianto, T. (2021). Habituasi nilai religius dalam kehidupan mahasiswa. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 145-155. https://doi.org/10.5432/jpi.v11i1.2345
Rosyidah, L. (2021). Peran Keteladanan dalam Pendidikan Karakter Religius. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 50-60.
Salsabila, A. H., Noor, T., & Kosim, A. (2022). Peran pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 13766–13771
Saputra, F. (2024). Pembinaan karakter mahasiswa melalui Pendidikan Agama Islam di era digital. WATHAN: Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora, 1(2), 176–188. https://jurnal.fanshurinstitute.org/index.php/wathan/article/view/2819
Sari, D. A., & Yusuf, I. (2018). Refleksi diri sebagai strategi internalisasi nilai Islami. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 50-60. https://doi.org/10.6789/jpai.v6i1.1123
Siti Muhibah. (2020). Model Pengembangan Pendidikan Karakter Melalui Pendidikan Agama. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama, 18(1), 54-69. http://jurnaledukasikemenag.org
Suparlan, H. (2015). Filsafat pendidikan Ki Hadjar Dewantara dan sumbangannya bagi pendidikan Indonesia. Jurnal Filsafat, 25(1), 57–74.
Suryani, T. (2018). Penguatan Karakter Religius di Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(2), 120-140.
Syamsudin, A. (2022). Karakter Religius sebagai Modal Sosial Mahasiswa di Era Globalisasi. Jurnal Dakwah dan Komunikasi Islam, 12(2), 85-95. https://doi.org/10.5432/jdki.v12i2.3456
Ulfa, K., & Hamami, T. (2020). Implementasi tujuan pendidikan dalam meningkatkan hasil belajar siswa di MTs Patra Mandiri Plaju Kota Palembang. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 146–175.
Zaini, M., Noorthaibah, & Julaiha, S. (2024). Pendidik dalam perspektif Imam Al Ghazali dan relevansinya di era Society 5.0. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 11(1), 174–193. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i1.1001
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Intan Sari, Mahbub Djunaidi, Lailatul Maghfiroh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Copyright on any article is retained by the author(s).
2. The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution shareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
5. The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License