Penguatan keterampilan berpikir kreatif melalui discovery learning dan media tiktok
DOI:
https://doi.org/10.46963/alliqo.v9i2.1258Keywords:
Creative Thinking Skills, Discovery Learning, PAIAbstract
Creative thinking skills are the ability to find new ways, strategies, and ideas in solving problems. The purpose of this study is to find out whether there is an influence of the discovery learning model using TikTok media on students' creative thinking skills in Islamic cultural history material. The method in this research is the class action method (CAR). The subjects in this study were students of class XI SMAMSA. strengthening students' creative thinking skills in the PAI learning process has increased. This can be seen from the percentage of the pre-cycle stage, which was 46%, which increased to 50% in cycle 1, then in cycle 2 creative thinking skills increased by 15%, namely 65%. By looking at the percentages of the pre-cycle, cycle 1, and cycle 2 stages, it can be said that strengthening the creative thinking skills of Class XI IPA SMAMSA Malang students in PAI learning through discovery learning can be said to be successful.
Downloads
References
Asyari, A., & Mirannisa, M. (2022). Pengaruh Media Sosial TikTok terhadap Minat Belajar di MA Miftahul Ishlah Tembelok. Islamika, 4 (3), 421–432. https://doi.org/10.36088/islamika.v4i3.1977
Benyamin, P. I., Tjalla, A., Suhendra, N., & Hardori, J. (2022). Meningkatkan kemampuan berpikir kreatif pelajaran Pendidikan Agama Kristen di masa pandemi melalui pemanfaatan discovery learning. Kurios, 8 (1), 205. https://doi.org/10.30995/kur.v8i1.450
Buana, T., & Maharani, D. (2020). Penggunaan Aplikasi Tik Tok (Versi Terbaru) dan Kreativitas Anak. Jurnal Inovasi, 14(1), 1–10. https://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalinovasi/article/download/139 0/750
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugrahaeni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 69–77. https://doi.org/10.21009/PIP.321.8
Djupanda, H., Kendek, Y., & Darmadi, I. W. (2015). Analisis Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Fisika. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 3(2), 29. https://doi.org/10.22487/j25805924.2015.v3.i2.5111
Fanaqi, Chotijah. (2021). Tiktok sebagai Media Kreativitas di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Dakwah, 22(1), 105–130.
Farida, N. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Discovery Learning Di Man 1 Lampung Timur. Tesis, 1–149.
Febrianti, Y., Djahir, Y., & Fatimah, S. (2016). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik dengan Memanfaatkan Lingkungan pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Profit, 3(1), 121–127. http;//ejournal.unsri.ac.id/index.php/jp/issue/view/591
Fitri, A. N., Pertiwi, L. B., & Sary, M. P. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok Terhadap Kreativitas Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2019 [The Impact of Tiktok Social Media on the Creativity of Communication Studies Students, Jakarta State University Class of 2019]. Komuniti: Jurnal Komunikasi Dan Teknologi Informasi, 13(1), 37–46.
Hasanah, M., Rudibyani, R. B., & ... (2017). Penerapan Discovery Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Elaborasi Pada Materi Larutan Penyangga. Pembelajaran Kimia, 7 (1), 142–153.
Hidayah, N. (2015). Mengasah Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling PD ABKIN Jawa Timur, 2006, 49–61.
Hutamy, E.T., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., & Hasan, M. (2021). Efektivitas Pemanfaatan Tiktok Sebagai Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dompet Dhufa, Vol. 11.
Ismail. (2020). Pendekatan Pembelajaran Sainfitik dengan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa PAI di MA Ronggowarsito Ponorogo [Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo]. In Electronic Thesis.
Kadri, M., & Rahmawati, M. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu Dan Kalor. Jurnal Ikatan Alumni Fisika, 1(1), 21. https://doi.org/10.24114/jiaf.v1i1.2692
Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Ips Pada Siswa Kelas 4 Sd. Scholaria : Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6 (1), 84. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p84-92
Mardhiyana, D., & Sejati, E. O. W. (2016). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Rasa Ingin Tahu Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 672–688.
Moma, L. (2017). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Melalui Metode Diskusi. Jurna Cakrawala Pendidikan, 36(1), 130–139. https://doi.org/10.21831/cp.v36i1.10402
Nurlaela, L., Ismayanti, E., Samani, M., Suparji, & Buditjahjanto, I. G. P. A. (2015). Strategi Belajar Berpikir Kreatif. In M. Samani (Ed.), Perpustakaan Nasional: Katalog Dalam Terbitan (KDT. Penerbit Ombak.
Putri, C. A., Munzir, S., & Abidin, Z. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Brain-Based Learning. Jurnal
Didaktik Matematika, 6(1), 12–27. https://doi.org/10.24815/jdm.v6i1.9608
Rudyanto, H. E. (2016). Model Discovery Learning Dengan Pendekatan Saintifik Bermuatan Karakter Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 4 (01), 41–48. https://doi.org/10.25273/pe.v4i01.305
Sari, D., Darma, Y., & Susiaty, U. D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Within-Solution Posing Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif pada Siswa SMA. Jurnal Prodi Pendidikan Matematika (JPMM), 2 (2), 168–177. https://jurnal.mipatek.ikippgriptk.ac.id/index.php/JPPM/article/view/84
Shofia, E. A. L., Hobri, & Murtikusuma, R. P. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Aritmetika Sosial Berbasis Jumping Task ditinjau dari Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent. Jurnal Kadikma, 9(3), 171–182.
Siswono, tatang yuli eko. (2014). Developing Teacher Performances to Improving Students Creative Thinking Capabilities in Mathematics1. Proceeding of International Conference on Research, Implementation and Education of Mathematics and Sciences 2014, October, 509–516.
Syafri, E. P. E., & Kulsum, U. (2021). TikTok; Media Pembelajaran Alternatif dan Atraktif pada Pelajaran PPKn Selama Pandemi di SMP Negeri 2 Mertoyudan. Seri Prosiding Seminar Nasional Dinamika Informatika, 5(1), 110–115.
Tumurun, S. W., Gusrayani, D., & Jayadinata, A. K. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Sifat-Sifat Cahaya. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 101–110.
Wardani, R. P., Fitriyah, C. Z., & Puspitaningrum, D. A. (2021). Melatih Keterampilan Berpikir Kritis, dan Berpikir Kreatif Siswa SD Kelas V melalui Pendekatan Saintifik. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 83–96. http://setnas-asean.id/site/uploads/document/journals/file/59b0f4b6b8306-20-cluster-ekonomi-univ-sumenep.pdf
Wulandari, W., Danaryanti, A., & Mawaddah, S. (2021). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Man Dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Guided Inquiry. Jurmadikta, 1(2), 29–38. https://doi.org/10.20527/jurmadikta.v1i2.796
Wulandari, Y. I., Sunarto, & Totalia, S. A. (2015). Implementasi Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI 1 SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. BISE: Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 1(2), 1–21. https://doi.org/10.20961/bise.v1i2.17972
Anggeraja, R. A., Supriyanto, A., Suprihatin, B., & Faizarahma, I. (2022). Manfaat Tiktok sebagai Media dalam Layanan Bimbingan Konseling. Jurnal Ilmiah Bk, 5(3), 197–206. https://doi.org/10.33369/consilia.3.5.197-206
Mahmud, M. S., & Tedi Priatna. (2008). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. In I. Suntana (Ed.), Tsabita (1 dan 2). Tsabita.
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Research Palnner. Library of Congress Control.
Yuliana, N. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2 (1), 21–28. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i2.318.000-000
Zaeriyah, S. (2022). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Project Based Learning (PjBL) Berbasis Tik-Tok. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8 (1), 106–111. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.458
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Delpi Aprilinda, Saiful Amien, Nafik Muthohirin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Copyright on any article is retained by the author(s).
2. The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution shareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
5. The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License