Implementasi Metode Pembelajaran Ibnu Khaldun dalam Meningkatkan Daya Tanggap Peserta Didik pada Pembelajaran PAI
DOI:
https://doi.org/10.46963/alliqo.v9i1.1466Keywords:
Learning Methods, Responsiveness, Ibnu KhaldunAbstract
The decline in students' responsiveness in understanding learning materials can hinder the achievement of learning objectives, often caused by the selection and use of inappropriate learning methods. This study aims to find learning methods that can improve students' responsiveness in PAI lessons at SD 100390 Sipiongot, based on Ibn Khaldun's learning methods. The research used descriptive qualitative methods with a case study approach through observation, interviews, and documentation. The results showed that some of the learning methods used at SD 100390 Sipiongot are: Repetition Method, which is applied to grades 1-3, improves memory. The Discussion Method, applied to grades 4-6, fosters critical thinking and improves responsiveness. The field trip method increases learners' responsiveness and provides new experiences.
Downloads
References
Amien, Faisholuddin. 2019. “Metode Pemahaman Hadis Antara Al-Ṣan’āni Dan Nūr Al-Dīn ’Itr (Studi Komparasi Antara Kitab Subul Al-Salām Dan I‘Lām Al-Anām).” Tesis 1–132
Azhari, A., Z. Arifa, Q. M. N. Rais, and M. Hidayatullah. 2021. “Konsep Pembelajaran Perspektif Ibnu Khaldun Dan Relevansinya Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Abad 21.” Studi Arab 12(1):121–33.
Budiman, Agus. 2013. “Efisiensi Metode Dan Media Pembelajaran Dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” At-Ta’dib 8(1).
Erwinsyah, Alfian. 2017. “Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar.” TADBIR: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5(2):87–105.
Farias, R. L. S., Rudnei O. Ramos, and L. A. da Silva. 2009. Numerical Solutions for Non-Markovian Stochastic Equations of Motion. Vol. 180.
Hapsan, Amran, and Drs. Sudiyatno M.E. 2023. “Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Guru Merdeka.” (1):1–8.
Haq, Taufiq Ziaul. 2019. “Metode Diskusi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2(2):1–10.
Jauhari, Muhammad Insan. 2020. “Konsep Pendidikan Ibnu Khaldun Dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Di Era Modern.” Al-Manar: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam 9(1):187-210.
Maesaroh, Siti. 2023. “Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam.” Jurnak Kependidikan 1(1):267–78. doi: 10.56672/alwasathiyah.v2i2.97.
Mardiah Kalsum Nasuition. 2017. “Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peingkatan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan 11(1).
Mgr Sinomba Rambe, Dkk. 2024. “Implementasi Metode Pembelajaran Ibnu Khaldun Dalam Meningkatkan Daya Tanggap Peserta Didik Pada Pembelajaran Pai Di Sd 100390 Sipiongot.” Al-Liqo Jurnal Pendidikan Islam 1(1):10.
Moleong. Lexy J. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Muhammad Insan Jauhari. 2020. “Konsep Pendidikan Ibnu Khaldun Dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Di Era Modern.” Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, Volume 9, Nomor 1, Juni 2020 9:187–210.
Nasution, Ina Zainah. 2020. “Pemikiran Pendidikan Ibnu Khaldun.” Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam 12(1):69–83.
Nurjanah, Septi, Nurilatul Rahma Yahdiyani, and Sri Wahyuni. 2020. “Analisis Metode Pembelajaran Akidah Akhlak Dalam Meningkatkan Pemahaman Dan Karakter Peserta Didik.” EduPsyCouns 2(1):366–77.
Poniran Poniran, Mhd. Lailan Arqam, Miftachul Huda, Djamaluddin P. 2023. “Pengembangan Metode Kepokpedas Dalam Meningkatkan Kecerdasan Personal Pada Pembelajaran PAI Siswa Kelas V SDN Krapyak.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 21(1):31-45.
Qomarudin, M., & Pd, M. 2019. Model Pengembangan Kurikulum PAI Multikultural
.Rahmah, Eka Naelia. 2014. “Konsep Metode Pembelajaran Perspektif Ibnu Khaldȗn Serta Relevansinya Dengan Pendidikan Masa Kini.” Alim: Journal of Islamic Educatioan 1(1):91–118.
Rejeki, Kiki Sumber. 2020. Konsep Pendidik Dan Metode Pembelajaran Yang Humanis Menurut Ibnu Khaldun. MOZAIC: ISLAM NUSANTARA.
Rezeki, kiki Sumber. 2020. Konsep Pendidik Dan Metode Pembelajaran Perspektif Ibnu Khaldun Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Masa Kini. Mozaik Islam Nusantara.
Saepudin, Juju. 2015. “Model Pembelajaran Dalam Perspektif Ibnu Khaldun: Resepsi Terhadap Kitab Muqaddimah.” EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 12(2):238.
Sanjaya, Wina. 2013. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.
Sayadi, Wajidi. 2012. “Hadist Daif Dan Palsu Dalam Buku Pelajaran Al-Qur’an Hadist Dimadrasah.” Analisa 19(02):227–41.
Siswandi, Gede Agus. 2022. “Konsep Merdeka Belajar Dalam Kurikulum Merdeka Ditinjau Dari Perspektif Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dan Relevansinya Dengan Penguatan Karakter Pelajar Indonesia.” Universitas Gajah Mada.
Sudjana S. 2007. Pendidikan Informal Wawasan Sejarah Perkembangan Karakter, Cet. I. Jakarta: Prenada Media,.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kualitatif. edited by S. Y. Suryandari. Bandung: Alfabeta.
Supardi. 2013. Sekolah Efektif, Konsep Dasar Dan Praktiknya. Jakarta: Rajawali Pers.
Suryosubroto, B. 2009. Proses Belajar Mengajar Di Sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Susanti, Desi. 2017. “Pengembangan Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Edureligia, 1(1).
Sutopo., H. B. 2020. Pengantar Penelitian Kualitatif. edited by Universitas and S. M. Press. Surakarta.
Tambak, Syahraini. 2016. “Metode Drill Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Al-Hikmah 13(2):127. doi: https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2016.vol13(2).1517.
Ulwan, Abdullah Nashih. 1992. Tarbiyatul Aulad Fil-Islam, Terj. Khalilullah Ahmas Masjkur Hakim, Pemeliharaan Kesehatan Jiwa Anak,. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wahyuni., Baharudin dan Esa Nur. 2010. Teori Belajar Dan Pembelajaran. Jogjakarta: AR- Ruzz Media.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mgr Sinomba Rambe, Muhammad Firdaus, Suhefri Suhefri, Arlinda Ayu Diah Arfani, Faizah Nur Atika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Copyright on any article is retained by the author(s).
2. The author grants the journal, right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution shareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work’s authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
5. The article and any associated published material is distributed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License