Faktor Pembentuk dari Kemandirian Belajar Siswa

Authors

  • Mulyadi Mulyadi STAI Auliaurrasyidin Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia
  • Abd. Syahid STAI Auliaurrasyidin Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.246

Keywords:

Self-Regulated, Factors, Student

Abstract

Self-Regulated Learner is a student who can stand alone, not dependent on others. His or her behavior and attitude do not come in sudden but through a process since their childhood. Among individuals are different because of many factors. Factors that greatly influence student's self-regulated attitude categories into two factors from internal and external. Internal factors, namely, physiological factors; including the physical condition of students, healthy or unhealthy, and psychological factors; including talents, interests, attitudes, motivation, intelligence, and others. Meanwhile, external factors; including family, school, and society. This study discussed how good student self-regulated learning, its characteristics, its benefits, and its process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah. (2001). Kemandirian dalam Belajar. Bandung: Prospect.

Agus Dariyo. (2004). Psikologi Perkembangan Remaja. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Ahmadi, A., & Supriyono, W. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: Yrama Widya.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Anak Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Elaine B. J. (2002). Contextual Teaching & Learning, Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna. Bandung: Kaifa.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Lexy J. M. (2013) Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya. Cet. 31

Mujiman, H. (2005). Belajar Mandiri. Bandung: Rosdakarya.

Nazir, M. (2005). Metode Penelitian. Bogor Selatan: Ghalia Indonesia.

Riduan. (2015). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru, Karyawan Dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta. Cet. Ke-10

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali pers.

S. Nasotion. (2002). Metode Research Penelitian Ilmiah. Jakarta: Bumi Aksara. Cet. 5

Surya, M. (2016). Strategi Kognitif dalam Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sutikno, M. S. (2009). Belajar dan Pembelajaran: Upaya Kreatif dalam Mewujudkan Pembelajaran Yang Berhasil. Bandung: Prospect.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Rosdakarya.

Tirtarahardja, U. (2008). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Warsita, B. (2011). Pendidikan Jarak Jauh. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yamin, M. (2011). Paradigma Baru Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press.

Downloads

Published

2020-12-28

How to Cite

Mulyadi, M., & Syahid, A. (2020). Faktor Pembentuk dari Kemandirian Belajar Siswa. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 197–214. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.246