Pengembangan Kreativitas Guru dalam Proses Pembelajaran

Authors

  • Humaidi Humaidi STAI Syaichona Moh. Cholil Bangkalan, Jawa Timur, Indonesia
  • Moh. Sain STAI Auliaurrasyidin Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.238

Keywords:

Teacher’s creativity, Learning process, Skills

Abstract

Creativity is a key oriented towards the effectiveness of the learning process carried out by the teacher in achieving learning and educational goals. This study aims to reveal the teachers' creativity in the learning process. Teacher's creativity is the skills to have such as skills in making teaching materials, carrying out learning in class properly, learning methods that are relevant to the material, appropriate learning media, quality learning resources related to the discussion, etc. The research method used was a qualitative descriptive approach, and the research subjects are teachers in schools who expected to have creativity in the form of quality skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali. Mudlofir. (2011). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

E. Mulyasa, (2006). Kurikulum Berbasis Kompetensi, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hamzah B. Uno dan Nurdin Mohamad, (2012). Belajar dengan Pendekatan PAIKEM, Jakarta: Bumi Aksara.

Jufni, M., Djailani, A. R., & Ibrahim, S. (2015). Kreativitas Guru Pai Dalam Pengembangan Bahan Ajar Di Madrasah Aliyah Jeumala Amal Lueng Putu. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, Volume 3, Nomor. 4, November.

Luqita, Aria. Agus Susanti. (2013). Perspektif Guru Terhadap Kemitraan Antara Sekolah, Guru Dan Masyarakat. Jurnal Psikologi Industri dan Organisasi Volume 2 Nomor. 2, Agustus.

Mamo, (2011). Pengembangan Bahan Ajar PAI Pada Sekolah. Direktorat Pendidikan Agama Islam Kementrian Agama Replublik Indonesia.

Miranda, D. (2016). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini di Kota Pontianak. Jurnal Pembelajaran Prospektif, Volume 1 Nomor 1.

Mohammad Jauhar, (2011). Implementasi PAIKEM dari Behavioristik sampai Konstruktivistik, Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Monawati, M., & Fauzi, F. (2018). Hubungan Kreativitas Mengajar Guru dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pesona Dasar, Volume 6 Nomor 2 Oktober.

Pamungkas, Rahmawati, Susi Wendhaningsih, Hasyim. (2017). Peran Guru Dalam Pembelajaran Seni Tari SMAN 1 Seputih Agung Lampung Tengah. Jurnal Seni Dan Pembelajaran.

Rachmawati, Y. (2012). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak. Prenada Media.

Rahma, A. (2017). Pendidikan Humanis Paulo Freire Dalam Perspektif Pendidikan Islam (Doctoral dissertation, IAIN Raden Intan Lampung).

Sitaasih, D. K. (2020). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Proses Pembelajaran di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, Volume 4 Nomor. 2.

Syaikhudin, Ahmad. (2013). Pengembangan Kreativitas Guru Dalam Proses Pembelajaran. LISAN AL-HAL: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan, Volume 7, Nomor. 2.

Tanjung, Y. P. (2020). Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Mengajar Terhadap Minat Belajar Siswa Di MTs Negeri Kota Tebing Tinggi. Murabbi, ISSN : 2620-6692 Volume 03 Nomor 01 Januari-Juni.

Winataputra, Usin S. (2014). Teori Belajar Dan Pembelajaran. MKDK 4004/Modul 1.

Yatim Rianto, (2010). Paradigma Baru Pembelajaran, (Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Downloads

Published

2020-12-28

How to Cite

Humaidi, H., & Sain, M. (2020). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Proses Pembelajaran. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 146–160. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.238