Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak pada Masa New Normal di Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  • Arantika Alfedha Pascasarjana, UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
  • Erjati Abbas Pascasarjana, UIN Raden Intan Lampung, Indonesia
  • Sovia Mas Ayu Pascasarjana, UIN Raden Intan Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/alliqo.v8i2.854

Keywords:

Moral Creed, New Normal, Learning

Abstract

The aim of the research is to determine the implementation of Aqidah Akhlak learning during the new normal period at Madrasah Ibtidaiyah Babussalam Cahaya Makmur Sungkai Jaya North Lampung. Seeing the reality in Indonesia, gambling, robbery, rape, murder, corruption and many other examples are rampant. Therefore, in learning the Aqidah Akhlak, it should be expected to be a bulwark in forming students’ morals as well as a shield that protects students from negative things. The research method is qualitative. Observation and interview data collection techniques. The results of the research show that the process of implementing Aqidah Akhlak learning is proven by the existence of activities with Islamic nuances, such as religious lectures every Sunday, muhadhorah activities once a year, and so on.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, M. Yatmin, (2007), Studi Akhlak Dalam Perspektif al-Quran, Cet. Hamzah, Jakarta.

Ahmadi, Abu, (2002), Sosiologi Pendidikan, Rineka, Cipta, Jakarta.

Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah, (2008), Dasar-Dasar Pendidikan Islam, terj. Bustami Zahri, Mustofa.

Al-Abrasyi, Muhammad Athiyah, Dasar-dasar pendidikan Islam, terj. Bustami Zahri, Mustofa.

Al-Banna Hasan, (2006), Risalah Pergerakan Ikhwanul Muslimin jilid I dan II, Era Intermedia Surakarta.

Al-Ghozali, Imam, (2010), Ihya Ulumuddin (terjemahan Muhammad Zuhri), CV, Asyifa, Semarang.

Ali- Zainudin, (2007), Pendidikan Agama Islam, Bumi Aksara, Jakarta.

Arifin. Muzayyin. (2011), Filsafat Pendidikan Islam, Bumi Aksara, Jakarta.

Arikunto, Suharsimi, (2006), Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Edisi Revisi VI, Cet. XI, Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, Suharsimi, (2010), Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta : PT Rineka Cipta.

Aziz. Hamka Abdul. (2011), Pendidikan Karakter Berpusat Pada Hati (Akhlak Mulia Pondasi Membangun Karakter Bangsa), al-Mawardi Prima, Jakarta.

Aziz. Qosri, (2003), Pendidikan (Agama) Untuk Membangun Etika Sosial, Aneka Ilmu, Semarang.

Busyro, Zainuddin Acmad. (2010), Buku Pintar Akidah Akhlak Dan al-Qur'an Hadist, In Azma. Books. Bantul.

Daud. Syafari. (2007), Bingkai Kebudayan Islam, Fakultas Tarbiyah IAIN Raden Intan Lampung.

Departemen Agama RI, (2002), Mushub al-Qur an dan Terjemah, Gema Insani, Depok

Departemen Pendidikan Nasional, (2007), Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka, Jakarta.

Djam‟an Satori, Aan Komariah. (2012), Metodologi Penelitian Kualitatif, Alfabeta, Bandung.

Djarharah, Syaiful Bahri. (2002), Psikologi Belajar, Rineka Cipta, Jakarta.

Draft. Klaus Kripper, Analisis Isi Pengantar Teori Dan Metodologi, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta. 1993.

Emzir, (2008), Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Juliansyah Noor. (2008), Metodologi Penelitian, Kencana Prenada Media Group, Jakarta.

Kusnadi, Eddy, (2008), Metodologi Penelitian, Aplikasi Praktis, Jakarta: Ramayana Press.

Lexy J. Moleong, (2012), Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Mahmud. Ali Abdul Halim, (2008), Perangkat-Perangkat Tarbiyah Ikhwanulal Muslimin, Era intermedia. Solo.

Mansur, (2009), Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Islam, Yogyakarta.

Margono, (2010), Metodologi Penelitian Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Masgani Sitorus, (2011), Metodologi Penelitian Pendidikan, Medan: IAIN Press,.

Mulyana, Deddy, (2010), Metodologi Penelitian Kualitatif Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial Lainnya, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nata, Abbudin. (2008), Akhlak Tasawuf, PT. Raja Grafindo Persada, Jakarta.

Ndraha, Talazidudhu. (1985), Research (Teori Metodologi Administrasi). Bina Aksara, Jakarta.

Nizar, Samsul. (2002). Filsafat Pendidikan Islam. Ciputat Pres, Jakarta.

Penyunting. (2010). TADRIS Jurnal Pendidikan Islam IAIN Volume 17, IAIN Raden Intan Bandar Lampung. Lampung.

Ramayulis, (2002), Ilmu Pendidikan Islam, Kalam Mulia, Jakarta.

Sauri, Sofyan. (2008), Dalam Salah Satu Makalah Seminar dan Workshop Internasional. Implementasi Pendidikan Dan Nilai Dalam Pembelajaran, Fakultas Tarbiyah IAIN Raden Intan Lampung.

Sugiyono, (2008), Metode Penelitian, Pendidikan Kuantitatif, kualitatif dan R & D Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, (2014), Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: CV. Alfabeta.

Sutrisno, (2003), Metodologi Research, Yogyakarta: Bumi Aksara.

Tim Darul Ilmi, (2010), Buku Panduan Lengkap Agama Islam, Qultum Media, Jakarta.

Undang Undang SISDIKNIS, No 20 Tahun 2003. (2008). Sinar Grafika, Jakarta.

Yaljan. Miqdad. (2003). Kecerdasan Moral (Aspek Pendidikan Yang Terlupakan), terj. Tulus Mustofa. Talenta, Yogyakarta.

Zainudin, Ali. (2007). Pendidikan Agama Islam, Bumi Aksara, Jakarta.

Downloads

Published

2023-12-30

How to Cite

Alfedha, A., Abbas, E., & Ayu, S. M. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak pada Masa New Normal di Madrasah Ibtidaiyah. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 249–266. https://doi.org/10.46963/alliqo.v8i2.854