Implementasi Pengelolaan Guru dan Tenaga Kependidikan dalam Peningkatan Kualitas pendidikan Berdasarkan IASP Tahun 2020

Authors

  • Femi Sri Wahyuni Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Jawa Barat, Indonesia
  • Mulyawan Safwandy Nugraha Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/aulia.v10i1.1848

Keywords:

Strategic Management, Educational Institutions, Teachers

Abstract

Implementation of strategic management is a necessity carried out by the school principal to carry out the school program as stated in the vision and mission, so that the planned school goals can be realized in a real and correct manner. Educational programs in madrasas, whether related to improving the quality of teacher resources, the quality of learning implementation or the quality of facilities and infrastructure, need to be improved to face global changes. If the quality of madrasah education is not improved through the management of teachers and education personnel, it is certain that madrasahs will lag further behind other levels of education of the same level. This research aims to find out the extent of the implementation of the management of teachers and education personnel in Improving the Quality of Education Based on the 2020 Educational Unit Accreditation Instrument (IASP) in MI, especially in MIN 2 West Bandung. In this research, researchers used a descriptive qualitative approach method. The data collection technique was carried out by means of observation, documentation study and of course interviews with the object of this research, namely the head of the madrasah.

References

Arikunto, S. (1996). Pengelolaan Kelas dan Siswa. Jakarta: Raja Grafindo.

Danim, S., & Suparno. (2009). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah: Visi dan Strategi Sukses Era Teknologi, Situasi Krisis, dan Internasionalisasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2012). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Efendi, S., Pratiwi, S. N., & Sulasmi, E. (2023). Manajemen Strategis Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia Untuk Meningkatkan Profesional Kerja Tenaga Pendidikan dan Kependidikan di SMK Muhammadiyah 8 Medan Strategic Management of. EduTech, 9(1), 95–103.

Fadhli, M. (2020). Implementasi Manajemen Strategik dalam Lembaga Pendidikan. Journal of Science and Research, 1(1), 6.

Griffin, R. W. (2004). Manajemen (7 ed.). Jakarta: Erlangga.

Hitt, M. A., Ireland, D., & Hoskisson, R. E. (2015). Strategic Management Competitiveness and Globalization Concepts. Jakarta: Salemba Empat.

Huberman, A., & Miles, M. (1984). Analisis Data Kualitatitf. Jakarta: Universitas Pendidikan Indonesia.

Mulyasa, E. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nababan, M. L., Lumban Gaol, N. T., & Agustina, W. (2023). Manajemen Strategi dalam Meningkatkan Pengelolaan Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini pada Era 4.0. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 5(2), 84–95. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v5i2.6879

Nurmasyitah, Murniati, A., & Usman, N. (2015). Implementasi Manajemen Stratejik Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Pada Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 3 Lhokseumawe. Jurnal Administrasi Pendidikan, 3(2), 159–168.

Nurussalami. (2022). Pengelolaan Tenaga Pendidik dan Kependidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Intelektualita Prodi MPI, 11(1), 125–138. Diambil dari https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/14769

Pratama, Y. A. (2019). Integrasi Pendidikan Madrasah dalam Sistem Pendidikan Nasional (Studi kebijakan Pendidikan Madrasah di Indonesia). Al-Tadzkiyyah, 10(I), 95–112.

Setiawati, F. (2020). Manajemen Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal At-Tadbir: Media Hukum dan Pendidikan, 30(1), 57–66. https://doi.org/10.52030/attadbir.v30i01.31

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R & D. Bandung: Alfabeta.

Suprihatiningrum, J. (2013). Guru Profesional: Pedoman Kinerja, Kualifikasi dan Kompetensi Guru. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Taufiqurokhman. (2016). Manajemen Strategik. Universitas Prof. Dr. Moestopo Beragama.

Tilaar, H. A. (2008). Standar Pendidikan Nasional. Jakarta: Rineka Cipta.

Wijaya, H. (2018). Analisis Data Kualitatif Ilmu Pendidikan Teologi. Makassar: Sekolah Tinggi Teologi.

Wolomasi, A. K., Wahyuni, N. P., & Werang, B. R. (2023). Principals’ Managerial Skills in the Elementary Schools of Southern Papua. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 11(2), 53–60. https://doi.org/10.21831/jamp.v11i2.64739

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Wahyuni, F. S., & Nugraha, M. S. (2024). Implementasi Pengelolaan Guru dan Tenaga Kependidikan dalam Peningkatan Kualitas pendidikan Berdasarkan IASP Tahun 2020. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(1), 23–36. https://doi.org/10.46963/aulia.v10i1.1848