Manajemen pengetahuan dalam meningkatkan mutu dan akreditasi pendidikan Islam: Studi kasus tentang integrasi pengetahuan, kaizen, dan komunikasi pengetahuan

Authors

  • Sary Zuanda Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
  • Mawar Mawar Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
  • Salfen Hasri Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia
  • Sohiron Sohiron Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/aulia.v10i2.1640

Keywords:

Accreditation, Quality Management, Islamic Education

Abstract

Islamic education has a central role in shaping individual character and morality, as well as contributing to society based on Islamic values. The management of quality management and accreditation of Islamic education is crucial in facing global challenges, with a focus on quality involving academic aspects and Islamic values. Accreditation is not only a standard of quality but also reflects the institution's commitment to continuous improvement. This article explores the key roles of quality management and accreditation, identifies challenges and details opportunities in the context of Islamic education. The research method includes a theoretical literature review, analysis of Islamic education policies, as well as a literature study of quality management guidelines. With a holistic approach, the research provides in-depth understanding to enhance the contribution of Islamic education institutions in shaping quality generations globally.

References

Aziz, A., Nurpiana, A. sinta, Rahayu, A., Darma, A. S., & Faddal, A. F. (2023). Ruang Lingkup Manajemen Pendidikan Islam. In Memorias, Seminario De Representación Del Proyecto (Vol. 148, Issue 33). Eureka Media Aksara. https://colcapital.org/wp-content/uploads/2018/11/OnePager_Potenciando_Digital.pdf%0Ahttps://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/4571

Basyit, A. (2018). Implementasi Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 17(1), 187-210.

Darsini, Fahrurrozi, & Cahyono, E. A. (2019). Pengetahuan Artikel Review. Jurnal Keperawatan, 12(1), 97.

Fadhli, M. (2017). Manajemen peningkatan mutu pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215-240.

Fathurrohman, M. N (2012). Implementasi Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Terras

Hendro Widodo. (2017). Manajemen Mutu Madrasah. Jurnal Pendidikan Dan Keagamaan, 1(1), 56–78. https://core.ac.uk/download/pdf/229022583.pdf

Hosono, A., Page, J., & Shimada, G. O. (2020). Workers, managers, productivity: Kaizen in developing Countries. In Workers, Managers, Productivity: Kaizen in Developing Countries. https://doi.org/10.1007/978-981-15-0364-1

Imai, M. (1986). Kaizen: The Key to Japan’s Competitive Success. McGraw-Hill.

Ismail, F. (2016). Implementasi Total Quality Manajement (TQM) di Lembaga Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam IQRA, 2(2), hal 17-34

Ismail, M. U. (2017). Peningkatan Mutu Lembaga Pendidikan Islam (Tinjauan Konsep Mutu Edward Deming dan Joseph Juran). Jurnal Pendidikan Islam IQRA, 11(2), hal 1-12

Kholis, N. (2022). Total Quality Management Pendidikan Islam. In Penerbit NEM - Anggota IKAPI).

Kuntoro, A. T. (2019). Manajemen Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan, 7(1), hal 84-97

Latifah, M. (2008). Pendidikan Holistik. Bahan Kuliah, Bogor: Departemen Ilmu Keluarga dan Konsumen. Institut Pertanian Bogor

Munro, Lesley, Malcolm. (2002). Menerapkan Manajemen Mutu Terpadu, Jakarta: PT Gramedia,

Nafis, S. A (2012). Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Zahir Pusblishing

Nasution, M.N. (2005). Manajemen Mutu Terpadu, Bogor-Jakarta: Ghalia Indonesia.

Ridwan, M., Syukri, A., & Badarussyamsi, B. (2021). Studi Analisis Tentang Makna Pengetahuan Dan Ilmu Pengetahuan Serta Jenis Dan Sumbernya. Jurnal Geuthèë: Penelitian Multidisiplin, 4(1), 31. https://doi.org/10.52626/jg.v4i1.96

Sri Setyo, M. d. (2021). Manajemen Mutu Lembaga Pendidikan Berprestasi Pada Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(1), hal 266-274

Sunyoto, D. (2015). Manajemen dan Pengembangan Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: CAPS

Umaedi. (2006). Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah, Sebuah Pendekatan Baru Dalam Pengelolaan Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu. Jakarta: Diknas

Widodo, H. (2017). Manajemen Mutu Madrasah. Jurnal Pendidikan dan Keagamaan, 1(1), hal 56-78

Winarsih, S. (2017). Kebijakan dan Implementasi Manajemen Pendidikan. Jurnal Cendikia, 15(1).

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Zuanda, S., Mawar, M., Hasri, S., & Sohiron, S. (2024). Manajemen pengetahuan dalam meningkatkan mutu dan akreditasi pendidikan Islam: Studi kasus tentang integrasi pengetahuan, kaizen, dan komunikasi pengetahuan. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(2), 119-132. https://doi.org/10.46963/aulia.v10i2.1640

Similar Articles

1-10 of 57

You may also start an advanced similarity search for this article.