Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Swasta Kabupaten Kerinci

Authors

  • Sumarni Sumarni MAS Koto Rendah Kabupaten Kerinci, Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/aulia.v8i1.536

Keywords:

Learning Model, Jigsaw, Learning motivation

Abstract

This research is a classroom action research that aims to find and analyze whether implementing the jigsaw type cooperative learning model can increase students' motivation and learning achievement at Madrasah Aliyah Swasta (MAS) Kerinci. The subjects in this study were students of class XI Madrasah Aliyah Private (MAS) Kerinci Regency. Data collection methods used in this study include observation, tests, and documentation. The results showed that through the implementation of the jigsaw type cooperative learning model, students' motivation and learning achievement increased in each cycle. Where in the first cycle was only 52.38%, then increased in the second cycle to 85.71%. Then in the third cycle it increased to 95.24%. This shows that the jigsaw cooperative learning model can increase students' motivation and learning achievement.

References

Anita Lie. 2005. Cooperatif Learning. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Arif Ismail dan Isjoni. Model-Model Pembelajaran Mutakhir. Yogyakarta: Pustaka. Pelajar. 2008.
Ariyani, R. 2017. Kepemimpinan kepala sekolah dalam pengembangan profesionalisme guru. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1).
A.M, Sardiman. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : Raja. Grafindo Persada.
Hisyam Zaini. 2008. Srategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri.
Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar. Jakarta. PT Bumi Aksara.
Made, Wena. 2009. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: Suatu Tinjauan Konseptual Operasional. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Nana Syaodih Sukmadinata. 2005. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Ngalim Purwanto. 2002. Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja. Karya.
Rusman. 2014. Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suyadi. Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.
Slameto. 2003. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Trianto, 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Surabaya: Kencana.
Uno, H. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara
Winkel. WS 2005. Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Sumarni, S. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI Madrasah Aliyah Swasta Kabupaten Kerinci. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 24–31. https://doi.org/10.46963/aulia.v8i1.536