Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini

Authors

  • Rika Devianti STAI Auliaurrasyidin Tembilahan
  • Suci Lia Sari STAI Auliaurrasyidin Tembilahan
  • Indra Bangsawan STAI Auliaurrasyidin Tembilahan

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v3i02.150

Keywords:

Education, Character, Early Childhood

Abstract

Early childhood (0-6 years old) at the golden age is easy to immitate and very receptive. Character education should thus be applied by educators and or parents as main educators in their life. Library research is used in this research by analyzing journals, books, printed and online documents, and relevant data. There are 4 methods and 12 strategy needed by educators and or parents in applying character education for early childhood. Sustainable education will develop character of children to adult, because it is influenced by not only genes but also environment like education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universitas Garut Fakultas Pendidikan Islam dan Keguruan, 08(01), 1-26.
Andrianto, T. T. (2011). Mengembangkan Karakter Sukses di Era Cyber. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Atabik, A., & Burhanuddin, A. (2015). Konsep Nasih Ulwan Tentang Pendidikan Anak. Elementary, 3(2).
Fadlillah, M., & Khorida, L. M. (2013). Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Frye, M. (2002). Character Education: Information Handbook and guide for Support and Implementation of the Student Citizent. North Carolina: Public Schools of North Carolina.
Hadisi, L. (2015). Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Jurnal, 8(2), 51.
Kemetrian Pendidikan Nasional. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakater Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum.
Lubis, M. (2008). Evaluasi Pendidikan Nilai: Perkembangan Moral Keagamaan Mahasiswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nuraeni. (2014). Pendidikan Karakter Pada Anak Usia Dini. Jurnal Paedagogy, 1(2).
Partanto, P. A., Al-Barry, D., & Al-Barry, D. (1994). Kamus Ilmiah Populer. Surabaya: Arkola.
Republik Indonesia. (2003). Undang-undang No. 20 Tahun 2003 Pasal 3 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan RI.
Sahlan, A. (2013). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam (Kajian Penerapan Pendidikan Karakter di Lembaga Pendidikan Islam). El-Hikmah.
Styowati, A. (2020, Juni 26). Guru dan Tantangan Pendidikan Karakter. KOMPAS.
Sutarman, M., & Asih. (2016). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini, Filosofi, Konsep, Prinsip, dan Aplikasi. Bandung: Pustaka Setia.
Suyadi. (2013). Strategi Pendidikan Karakter. Bandung: PT. Rosdakarya.
Taubah, M. (2015, Mei). Pendidikan Anak dalam Keluarga Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 03(01), 110-136.
Tim Penyusun Pusat Bahasa. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia - Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.
Zed, M. (2003). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Zuchdi, D., & dkk. (2011). Pendidikan Karakter dengan Pendekatan Komprehensif Terintegrasi dalam Perkuliahan dan Pengembangan Kultur Universitas. Yogyakarta: UNY Press.

Downloads

Published

2020-07-06

How to Cite

Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(02), 67–78. https://doi.org/10.46963/mash.v3i02.150