Metode Bermain: Upaya Menstimulusi Perkembangan Matematika Anak Usia Dini

Authors

  • Fitri Febri Handayani Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
  • Faridatul Munawaroh STAI Auliaurrasyidin, Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia
  • Nova Adi Kurniawan STAI Auliaurrasyidin, Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia
  • Rika Devianti STAI Auliaurrasyidin, Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v5i02.529

Keywords:

Playing method, Mathematical ability, Early childhood

Abstract

Mathematics is still considered one of the difficult and frightening subjects to learn. The play method is considered to be able to make the mathematics learning process more enjoyable, so that it can stimulate children's mathematical abilities. The purpose of this study was to determine the mathematical development of Group B children of PAUD Kasih Ibu. This research is a Classroom Action Research (PTK) in collaboration with class teachers. The subjects in this study were as many as 14 children. Data were collected using child ability test sheets, observations, field notes, and documentation. Data analyzed using P= . The results showed that children's mathematical ability in pre-cycle was 42%, cycle I was 72.3% and Cycle II was 99.1%. In addition, children have also been seen 1) like to play, 2) like new things, and 3) children are easily bored, so they need a variety of media and learning methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adjie, N., Putri, S. U., & Dewi, F. (2020). Penerapan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bilangan Cacah pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 326-337. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.338

Andayani, S. (2021). Bermain sebagai Sarana Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman, 7(1), 1-10.

Arikunto, S., & Suharjono, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Bumi Aksara.

Arindiono, R. Y., & Ramadhani, N. (2013). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Sains dan Seni Pomits, 2(1).

Astuti, D., & Syafitri, E. (2021). Permainan Matematika di MIS Al-Washliyah Pasar Lembu. Comunitaria: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 33-39.

Budianti, Y. (2021). Pengaruh Permainan Congklak dan Gatheng Terhadap Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia Dini di RA Khairu Ummah. Jurnal Raudah, 9(1), 93-108.

Cendana, H., & Suryana, D. (2022). Pengembangan Permainan Tradisional untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 771-778. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1516

Dieni, N., Fridani, L., Muis, Z. Z., & Suharti. (2021). Pelatihan Merancang Kegiatan Awal dan Alat Peraga Edukatif untuk Matematika Awal. Jurnal Panrita Abdi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 129-136. doi:https://doi.org/10.20956/pa.v5i2.8965

Diyenti, A. K. (2021). Meningkatkan Minat Mengenal Konsep Bilangan Melalui Metode Bermain Alat Manipulatif. Jurnal Family Education, 1(1), 9-18.

Efendy, A. (2021). Perbandingan Pembelajaran Matematika secara Daring dan Matematika secara Luring Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII MTs Guppi Pagar Alam. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 2(1), 47-56.

Fadlillah, M. (2017). Desain Pembelajaran PAUD: Tinjauan Teoritik dan Praktik. Yogyakarta: As-Ruzz Media.

Fauziddin, M. (2016). Pembelajaran PAUD: Bermain, Cerita dan Bernyanyi Secara Islami. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Firdaus, C. B. (2019). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Belajar Siswa terhadap Mata Pelajaran Matematika di MTS. Ulul Albab: Journal on Education, 02(01), 191-198.

Halamury, M. F. (2021). Penggunaan Alat Permainan Edukatif Play Dough untuk Merangsang Kecerdasan Logis-Matematis Anak Usia Dini di Kelompok Bermain Rovila Kota Ambon. Institution: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 7(01).

Handayani, F. F. (2022). Permainan Tradisional Lulu Cina Buta: Stimulasi Keterampilan Sosial Emosional Anak. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 1-13. Retrieved from https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady/article/download/9609/4281

Hewi, L. (2020). Penggunaan Permainan Dadu Literasi untuk Perkembangan Sosial Emosional di TK Al-Aqsho Konawe Selatan. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 6(1).

Husain, R. I., & Walangdi, H. (2021). Permainan Awuta, Ponti dan Kainje dalam Menumbuhkan Nilai-Nilai Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1352-1358. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.839

Istikomah, T., Lian, B., & Noverina, R. (2020). Pengaruh Permainan Balok Cruissennaire Terhadap Kemampuan Berhitung pada Anak di Kelompok A TK Nusa Indah Palembang. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).

Kurniawan, N. A., & Sai'in. (2019). How Difficult English is! An Attitude in Learning English for Non-English Students. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(01), 65-86.

Maharani, N., & Harjani, H. J. (2022). Permainan “Hunting the Treasure” dalam Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak- Kanak Al- Qur’an Kelompok B Nurul Asphia Cimanggis Kabupaten Bogor. Tunas Aswaja, 1(1), 39-47. doi:https://doi.org/10.47776/tunasaswaja.v1i1.343

Mahardika, E. K., Waluyo, S., & Hafa, M. F. (2022). Evaluasi Metode Pembelajaran Melalui Permainan di Taman Kanak Kanak Kota Blitar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2745-2752. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1083

Moeslihatoen, R. (2014). Metode Pengajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Mufarrizudin. (2017). Peningkatan Kecerdasan Logika Matematika Anak melalui Bermain Kartu Angka Kelaompok B di TK Pembina Bangkinang Kota. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 62-71.

Mulyasa, H. E. (2019). Manajemen PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Novikasari, I. (2016). Matematika dalam Program Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 2(1), 1-20.

Nurwahidah, Maryati, S., & Cahyana. (2021). Permainan Tradisional sebagai Sarana Mengembangkan Kemampuan Fisik Motorik Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2).

Pangastuti, R. (2014). Edutaiment PAUD. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rahayu, D., Nurhasanah, I., & Suarta, I. N. (2021). Penerapan Permainan Tradisional pada Main Pembukaan Pembelajaran Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Elementary and Childhood Education, 2(1), 171-176.

Rahayu, S., & Hidayati, W. N. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika melalui Penggunaan Media Bangun Ruang dan Bangun Datar pada Siswa Kelas V SDN Jomin Barat I Kecamatan Kotabaru Kabupaten Karawang. JPSD, 4(2), 2014-215.

Rismayani, O., Hetilaniar, & Sari, M. (2022). Upaya Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika pada Anak Usia 5-6 Tahun melalui Permainan TUPTOLTAR (Tutup Botol). Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(5), 1163-1167.

Shunhaji, A., & Fadiyah, N. (2020). Efektifitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal of Islamic Education, 2(2).

Suciati, I. (2021). Metode Permainan “Ular Tangga Matematika” pada Materi Bilangan Pecahan. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 33-44.

Sufa, F. F., & Setiawan, M. H. (2021). The Introduction of Mathematic Concept in Early Childhood: HOTS Skill Stimulation. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 148-161. doi:10.24235/awlady.v7i2.8079

Tasliyah, I., Nurhayati, S., & Nurunnisa, R. (2020). Mengembangkan Kecerdasan Logika Matematika Anak Usia DIni melalui APE Kids 'N Kit. Jurnal Ceria (Cerdas, Energik, Responsif, Inovatif, Adaptif), 3(4).

Ulya, N., & Munastiwi, E. (2021). The Introduction of Geobox Media to Develop Mathematic Logic Intellegence in Early Childhood. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 225-237.

Yus, A. (2015). Penilaian Perkembangan Belajar Anak Taman Kanak-kanak. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2022-07-30

How to Cite

Handayani, F. F., Munawaroh, F., Kurniawan, N. A., & Devianti, R. (2022). Metode Bermain: Upaya Menstimulusi Perkembangan Matematika Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(02), 73–84. https://doi.org/10.46963/mash.v5i02.529

Most read articles by the same author(s)