Peran didikan subuh dalam membentuk karakter religius dan kedisiplinan ibadah pada anak di era teknologi

Authors

  • Fajar Aswati Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, Riau, Indonesia
  • Jarir Jarir Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, Riau, Indonesia
  • Neng Sufia Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, Riau, Indonesia
  • Safna Febriyani Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Bengkalis, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/aulia.v10i2.2523

Keywords:

Dawn Education, Religious Character, Discipline of Worship

Abstract

Subuh Education is a form of religious education that is carried out intensively at dawn. This activity is important in forming religious character and discipline in worship in children, especially in the challenging era of technology. This study aims to build children's religious character and discipline in worship as a foundation for noble personality. The digital era presents challenges, such as uncontrolled access to content, the influence of global culture, and dependence on technology that reduces awareness of worship. The study explores the role of Subuh Education and adaptive strategies to overcome these challenges. This study uses a library research method with observation and documentation data collection techniques. The results of the study show that Subuh Education plays a significant role in forming children's religious character and discipline in worship, such as praying on time and routinely reading the Qur'an. However, the influence of technology can be an obstacle if its use is not regulated wisely. This study concludes that Subuh Education is an effective strategy for building children's religious character and discipline in worship in the digital era.

References

Akbar, A., Mas’adah, M., Agustiawan, M. P., Sukino, S., & Supriyatno, T. (2024). Pengembangan Materi Akhlak untuk Generasi Z di MAN 1 Ketapang. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 12(3), 408–421. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v12i3.16586

Anggreini, M., & Ramadhan, R. P. (2024). Efektivitas Program Didikan Subuh dalam Meningkatkan Kesadaran Keagamaan: Studi Kualitatif PLB di Nagari Sumanik. Jurnal ISLAMIKA, 7(1), 22–33.

Azzahra Aulia Sabrina, Ferdy Aland Pradana, Ma’ruf Arfiyansyah, & Nadiatul Hilaliyah. (2024). Kajian Literatur Sholat Shubuh dan Implikasinya Terhadap Kebugaran Jasmani. Student Scientific Creativity Journal, 2(5), 85–90. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v2i5.4043

Baharun, H., & Finori, F. D. (2019). Smart Techno Parenting: Alternatif Pendidikan Anak Pada Era Teknologi Digital. Jurnal Tatsqif, 17(1), 52–69. https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.625

Chaidirman, C., Indriastuti, D., & Narmi, N. (2019). Fenomena Kecanduan Penggunaan Gawai (Gadget) pada Kalangan Remaja Suku Bajo. Holistic Nursing and Health Science, 2(2), 33–41. https://doi.org/10.14710/hnhs.2.2.2019.33-41

Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2018). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Konsep Islam. Amzah.

Danandjaja, J. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Antropologi Indonesia.

Endriani, A., Iman, N., & Sarilah, S. (2022). Pentingnya Sikap Disiplin dan Tanggung Jawab Belajar Bagi Siswa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Cahya Mandalika, 3(1), 57-6`.

Ervina Anatasya, Linda Cibya Rahmawati, & Yusuf Tri Herlambang. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pengawasan Penggunaan Teknologi Digital Pada Anak. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(1), 301–314. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.531

Gunarto, B. H., Hartawan, I. M., Ramadan, I. M. M. P., & Utami, R. D. (2023). Perkembangan Paud Multiperspektif. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.

Hawi, A. (2013). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. PT. Raja Grafindo Persada.

Hidayani, S., Listiani, E., & Mellisa, S. (2023). Efektifitas Program Didikan Subuh Dalam Pendidikan Karakter Anak-Anak Desa Air Putih. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 7(1), 64. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v7i1.64473

Imamuddin, M., Saputra, A., Yuherni, T., & Suhartono, D. (2023). Gema Insani Didikan Subuh. Ruang Karya Bersama.

Kurnia, L., Adawiyah, R., & Asroriya, A. (2021). Motivasi Anak Usia Dini Dalam Mengikuti Kegiatan Subuh Mengaji. E-JURNAL AKSIOMA AL-ASAS, 2(1), 69–77. https://doi.org/10.55171/jaa.v2i1.604

Marwany, M., & Kurniawan, H. (2020). Bermain dan Permainan Anak Usia Dini.

Mukhyi, M. A. (2023). Metodologi Penelitian Panduan Praktis Penelitian yang Efektif. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.

Nofmiyati, N., Miftahuddin, M., & Zatrahadi, M. F. (2023). Analisis Partisipasi Siswa dalam Pembelajaran Agama Islam: Analisis Studi Literatur. Jurnal Administrasi Pendidikan & Konseling Pendidikan, 4(1), 7. https://doi.org/10.24014/japkp.v4i1.24983

Nurmiati. (2024). Metodologi Penelitian. Widina Media Utama.

Parancika, R. B. (2022). Pembentukan Karakter dengan Mengenali Diri Sendiri. Journal Educational of Indonesia Language, 3(2), 37–51. https://doi.org/10.36269/jeil.v3i2.1252

Putra, N. Y. (2022). Didikan Subuh dan Panduannya.

Qibtia, D. M., Fahmi, M., & Rohman, F. (2024). Peran Program Kelas Khusus Keagamaan dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik di SMPN 2 Mojokerto. Akhlak : Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Filsafat, 2(1), 143–158.

Rabi’ah, F. (2021). Pendidikan Karakter. Jawa Timur: CV.AGRAPANA MEDIA. CV. Agrapana Media.

Rajab, A., Nur ‘Azizah, N. ‘Azizah, Husnania, H., Fitri, L. R., & Putri, L. E. (2022). Kepak Sayap Pendidikan Islam. Widina Bhakti Persada Bandung.

Rochmat, A. M., Supriyadi, D., Kustini, K., & Fajriyah, I. M. D. (2024). Inovasi Mewujudan Masjid Ramah untuk Kemaslahatan Semua. Kementerian Agama RI.

Rohman, M. (2015). Problematika Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Madaniyah, 1(8), 1–15.

Santhy Wisuda Sidauruk, Sri Yuliana, Chinta Adelia Pertiwi, Akil Mariza Putera, Tiara Syafitri, Disa Putri Anggianti, Widya Dwi Jayanti, Azza Ayumi, Risniya Risniya, Rendra Gustian, & Yoga Pratama Nasution. (2023). Pengaruh Kegiatan Didikan Subuh Terhadap Pengetahuan Dasar Islam Pada Siswa Sekolah Dasar. SAFARI Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(4), 222–228. https://doi.org/10.56910/safari.v3i4.936

Santoso, R. J. (2019). Peran Program Didikan Subuh Dalam Pengembangan Karakter Kemandirian Beribadah Anak. Jurnal ISLAMIKA, 2(2).

Sidiq, U., & Choiri, Moh. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. CV. Nata Karya.

Suraiya, S. (2024). Konsep Fitrah Menurut Harry Santosa: Suatu Alternatif Konsep Pendidikan Islam Berbasis Fitrah Syamilah [Thesis]. Pascasarjana Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.

Wijaya, C., Siregar, M. F. Z., Iman, M., & Siregar, A. H. (2024). Membangun Pendidikan Berkualitas: Analisis dan Inovasi Kebijakan. PT. Literasi Nusantara Abadi Grup.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Aswati, F., Jarir, J., Sufia, N., & Febriyani, S. (2024). Peran didikan subuh dalam membentuk karakter religius dan kedisiplinan ibadah pada anak di era teknologi. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 10(2), 217-227. https://doi.org/10.46963/aulia.v10i2.2523

Similar Articles

1-10 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.