Pengaruh Harga dan Promosi terhadap Kepuasan Konsumen pada Usaha Travel Mobil

Authors

  • Maria Ulfa STAI Auliaurrasyidin Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia
  • Selviani Selviani STAI Auliaurrasyidin Tembilahan, Indragiri Hilir, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/jam.v5i1.559

Keywords:

Price, Promotion, Consumer Satisfaction

Abstract

This study aims to determine the significant effect of price and promotion on consumer satisfaction in an Islamic perspective. In this study, the research subjects were consumers of PT. Tsalatsa Putri Abadi Travel while the object of research is the effect of price and promotion on consumer satisfaction at PT. Tsalatsa Putri Abadi Travel. This type of research is quantitative research. By using multiple regression analysis method. The results of the regression show that the t-count value of the X1 variable is 3.543 and the t-count of the X2 variable is 20,419 > from t table 1,970 and the calculated F value is 284,731 > from F table 3,04 with a significant value of 0.000 at a significant level of 0.05 . Thus, it can be concluded that prices and promotions have a significant positive effect on customer satisfaction by 72.7% in the car travel business of PT. Tsalatsa Putri Abadi Travel Tembilahan. Where are the prices and promotions from PT. Tsalatsa Putri Abadi Travel Tembilahan is categorized as "good".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Boedi dan Beni Ahmad Saebani. (2014). Metode Penelitian Ekonomi Islam (Muamalah). Bandung: CV Pustaka Setia.

Alma, Buchari. (2016). Pengantar Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Alma, Buchari dan Donni Juni Priansa. (2004). Manajemen Bisnis Syariah. Bandung: Alfabeta.

Alma, Buchari dan RatihHurriyanti. (2008). Manajemen Corporate Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Aprianto, Ronal.(2016). Pengaruh Promosi dan Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Toko BNJ Elektronik Kota Lubuk Linggau. Jurnal Buletin Bisnis & Manajemen. Vol. 02. No. 01. diakses 13 April 2021.

Arif, M Nur Rianto Al. (2012). Dasar-dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Alfabeta.

Bahri, Syabbul Bahri.. (2013). Hukum Promosi dalam Perspektif Hukum Islam. Jurnal Episteme. Volume 8. Nomor 1. diakses 27 April 2021.

Boone, Louis E, & David L Kurtz. (2014). Pengantar Bisnis Kontemporer. Jakarta: Salemba Empat.

Bugin, Burhan. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Prenada Media Group.

Cannon, Joseph P, dkk. (2009). Pemasaran Dasar. Jakarta: Salemba Empat.

Engkus. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien di Puskesmas Cibitung Kabupaten Sukabumi. Jurnal Governansi.Vol. 5. No. 2. diakses 7 Mei 2021.

Eriyanto. (2011). Pengantar Metodologi untuk Penelitian Ilmu Komunikasi dan Ilmu-ilmu Sosial Lainnya. Jakarta: Kencana.

Heryanto, Imam. (2015). Analisis Pengaruh Produk, Harga, Distribusi, dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian serta Implikasinya pada Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ekonomi, Bisnis & Entrepreneurship. Vol. 9. No. 2. diakses 15 Februari 2021.

Indrasari, Meithiana. (2019). Pemasaran dan Kepuasan Konsumen. Surabaya: UP Unitomo Press.

Palilingan, Christian Yosua dan J.A. Timboeleng, M.J. Paransa. (2013). Analisa Karakteristik Moda Transportasi Angkutan Umum Rute Manado Tomohon dengan Metode Analisa Biaya Operasional Kendaraan (BOK). Jurnal Sipi Statik. Vol. 1. No. 8. diakses 27 Februari 2021 hlm. 588.

Kementrian Agama Republik Indonesia. Mushaf Al-Qur’an Terjemahan Arrahim. CV. Pustaka Jaya Ilmu.

Kumpulan Artikel Hasil Penelitian Bisnis dari Jurnal Strategik. (2007). Manajemen Bisnis. Bandung: Alfabeta.

Kuncono, Mudrajad. (2013). Metode Riset untuk Bisnis & Ekonomi Edisi 4. Jakarta: Erlangga.

Noor, Henry dan Faizal. (2010). Ekonomi Media. Jakarta: Rajawali Pers.

Rozalinda. (2014). Ekonomi Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Rozalinda. (2016). Fikih Ekonomi Syariah. Jakarta: Rajawali Pers.

Siregar, Syofian. (2014). Metodologi Penelitian Kiantitatif Dilengkapi Perhitungan Manual & SPSS. Jakarta: Kencana.

Somad, Rismi dan Donni Juni Priansa. (2014). Manajemen Komunikasi. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2015). Metodologi Penelitian & Pengembangan. Bandung: Alfabeta.

Suhendi, Hendy. (2016). Fiqih Muamalah. Jakarta: Rajawali Pers.

Sutanto, Hery dan Khaerul Umam. (2013). Manajemen Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Pustaka Setia.

Syafiq, Ahmad. (2019). Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen dalam Pandangan Islam. Jurnal El-Faqih. Vol. 5. No. 1. diakses 17 Maret 2021.

Tjiptono, Fandy. (2008). Strategi Pemasaran Edisi III. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Umar,Husein. (2000). Business An Introduction. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Wibowo,Sukarno dan DediSupriadi. (2013). Ekonomi Mikro Islam. Bandung: CV Pustaka Setia.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Ulfa, M., & Selviani, S. (2022). Pengaruh Harga dan Promosi terhadap Kepuasan Konsumen pada Usaha Travel Mobil. AL-Muqayyad, 5(1), 20–32. https://doi.org/10.46963/jam.v5i1.559

Issue

Section

Articles