Penanaman Moral dan Agama pada Anak Usia Dini di TK dan TPA Baiturrohmah Way Kanan

Authors

  • Aniyawati Institut Al Ma'arif, Way Kanan, Lampung, Indonesia
  • Renawati STAI Natuna, Kepulauan Riau, Indonesia
  • Puspita Dwi Saputri Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia
  • Duwi Meilina Institut Al Ma'arif, Way Kanan, Lampung, Indonesia
  • Nur Arifah Hanafiah Institut Al Ma'arif, Way Kanan, Lampung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v6i02.947

Keywords:

Moral, Religion, Early childhood

Abstract

The moral development of early childhood today is very concerning. Most children often disrespect their elders, not appreciating people who are talking, not giving answers according to questions, and often using unkind words. This study aims to instill morals and religion in early childhood. This research is qualitative research, conducted at Baiturrohmah Kindergarten and Childcare, Way Kanan, Lampung. Data was collected through observation, interview, and documentation techniques. The data is then analyzed using the Miles and Huberman model, namely data reduction, data presentation, and conclusions. The results showed that in instilling morals and religion in early childhood, a) Baiturrohaman Childcare provides explanations to children about love for Allah SWT and a sense of security through creation and enjoyment given to living beings, obligations and prohibitions for fellow creatures, and rewarding; and b) Baiturrohaman Kindergarten conducts ceremonial activities, physical education, kissing and caressing children, repetition in the learning process, and fulfilling children's play needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aniyawati, Institut Al Ma'arif, Way Kanan, Lampung, Indonesia

     

     

     

  • Renawati, STAI Natuna, Kepulauan Riau, Indonesia

     

     

     

  • Puspita Dwi Saputri, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia

     

     

  • Duwi Meilina, Institut Al Ma'arif, Way Kanan, Lampung, Indonesia

     

     

  • Nur Arifah Hanafiah, Institut Al Ma'arif, Way Kanan, Lampung, Indonesia

     

     

References

Abdul, M. A. A. (2013). Mendidik dengan Cerita. PT. Remaja Rosdakarya.

Aniyawati. (2021a). Guru Kreatif dalam Mengembangkan Alat Permainan Edukatif untuk Anak Usia Dini di TK Pamardi Siwi Depok Slem. KIDDO : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini.

Aniyawati. (2021). Pendidikan Seks Anak Usia Dini di TK Nurul Iman Kecamatan Bukit Kemuning Kabupaten Lampung Utara. Jurnal Waladuna.

Bimo. (2013). Mahir Mendongeng: Membangun dan Mendidik Karakter Anak Melalui Cerita. Pro U Media.

Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik,. Remaja Rosdakarya.

Fauziddin, M. (2016). Pembelajaran Agama Islam melalui Bermain pada Anak Usia Dini (Studi Kasus di TKIT Nurul Islam Pare Kebupaten Kediri Jawa Timur). JURNAL PAUD TAMBUSAI, 2.

Inawati, A. (2007). “Strategi Pengembangan Moral dan Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini. Al-Athfal Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).

Koyan. (2000). Pendidikan Moral Pendekatan Lintas Budaya. Depdiknas.

Kusnilawati, et al. (2018). Meningkatkan Aspek Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini Dengan Penerapan Metode Bercerita TEma Islami. Aulad, 1(1).

Kusnilawati, Fauziddin, M., & Astuti. (2018). Meningkatkan Aspek Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini dengan Penerapan Metode Bercerita Tema Islami. Journal on Early Childhood, 1(1).

Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. UT.

Zuriah, N. (2011). Pendidikan Moral Dan Budi Pekerti. Bumi Aksara.

Poerwadarminta. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Rizki, A. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).

Santrock, J. W. (2007). Perkembangan Anak. Edisi Kesebelas Jilid 2. Erlangga.

Sujiono, B. & Nuraini, Y. (2005). Bermain Kreatif, Berbasis Kecerdasan Jamak. Indeks.

Suwarni & Ali, M. (2020). nilai-nilai moral anak usia dini dalam buku dongeng karakter utama anak usia dini seri taat beragama.

Suyadi. (2009). Bimbingan Konseling Untuk Paud. Diva Press.

Nurwita, S. (2019). Analisis Nilai-Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini dalam Tayangan Film Kartun Upin Ipin. Jurnal Obsesi, 3(2).

Pransiska, T. (2015). Kado Istimewa Untuk Anaku. Pustaka Ilmu.

Yusuf, S. (2006). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Aniyawati, A., Renawati, R., Saputri, P. D., Meilina, D., & Hanafiah, N. A. (2023). Penanaman Moral dan Agama pada Anak Usia Dini di TK dan TPA Baiturrohmah Way Kanan. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(02), 125-136. https://doi.org/10.46963/mash.v6i02.947