Kompetensi Kepribadian Guru dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini di Raudhatul Athfal Al-Fityah Pekanbaru

Authors

  • Muhammad Amin STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Evi Rahayu STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Nofita Tryana STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Nikmah Nikmah STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Inmar Yanto STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v6i02.885

Keywords:

Character, Teacher's personality competence, Early childhood

Abstract

This study aims to determine how teacher personality competence and teacher strategies in developing early childhood character in Raudhatul Athfal Al-Fityah Pekanbaru. This research is qualitative descriptive. Data was collected through observation, interviews, and documentation. The results showed that the development of characteristics in early childhood was in the good category. This happens because teachers always set an example and practice habituation in every activity. In addition, the implementation of teacher capacity development in the form of training, weekly meetings for teacher evaluation and sharing, performance evaluations, and weekly coaching activities to increase teachers' Islamic insight and understanding were carried out to support the process of developing children's character. Thus, teacher personality competence has a positive impact on the development of early childhood character, especially through habituation and exemplary activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Muhammad Amin, STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia

 

 

Evi Rahayu, STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia

 

 

Nofita Tryana, STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia

 

 

Nikmah Nikmah, STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia

 

 

Inmar Yanto, STAI Al-Kifayah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia

 

 

References

‘Ulwan, A. N. (2020). Pendidikan Anak Dalam Islam. Solo: Insan Kamil.

Abidin, A. M. (2018). Penerapan Pendidikan Karakter Pada Kegiatan Ekstrakurikuler Melalui Metode Pembiasaan. Didaktika, 183-196.

Asmani, J. M. (2009). 7 Kompetensi Guru menyenangkan dan Profesional. Yogjakarta: Power Books Ihdina.

Astuti, R. F., Riyadi, R., & Ellyawati, N. (2021). Profesi Kependidikan. Madiun: CV. Bayfa Cendekia Indonesia.

Dalmeri. (2014). Pendidikan untuk Pengembangan Karakter (Telaah Terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating for Character). Al-Ulum, 268-288.

Haidir, S. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode,Pendekatan,dan Jenis. Jakarta: Kencana.

Hatta Hs, H. M. (2018). Empat Kompetensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru. Jakarta: Nizamia Learning Center.

Hidayati, L. (2017). Fungsi Kompetensi Kepribadian Pendidik Anak Usia Dini Dalam Proses Penyesuaian Diri Siswa Baru. Al-Hikmah, 45-47.

Indonesia, R. (2005). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Sekretariat Negara.

Marwiyati, S. (2020). Penanaman Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan. Thufula, 152-163.

Masduki, Y. (2016). Pendidikan Kecerdasan Berbasis Keimanan. Tarbiyatuna, 53-81.

Mulyasa, E. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Nasution, E. (2015). Penguatan Tiga Pilar Pendidikan di Era Globalisasi. Dialektina, 90.

Nasution, I. (2019). Kompetensi Kepribadian Guru PAUD dan Upaya Pengembangannya. Medan: Perdana Publishing.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi dan Pola Hidup Manusia dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan, 33-47.

Nurchalli. (2010). Membentuk Karakter Siswa Melalui Keteladanan Guru. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 234.

Nurfuadi, M. (2020). Kepribadian Guru Upaya Mengembangkan Kepribadian Guru yang Sehat di Masa Depan. Yogyakarta: CV. Cinta Buku.

Permendiknas. (2007). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomer 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikai Akademik.

Ratnawati. (2018). Peranan Guru Sebagai Model dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurkam, 1-11.

Rulianto, & Hartono, F. (2018). Pendidikan Sejarah Sebagai Penguat Pendidikan Karakter. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 127-138.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: PT Remaja Rosdakarya .

Safitri, D., Zakaria, & Kahfi, A. (2023). Pendidikan Kecerdasan Spiritual Perspektif Al-Gazali dan Relevansinya dengan Emotional Spiritual Quotient (ESQ). Tarbawi, 78-97.

Sum, T. A. (2019). Kompetensi Guru PAUD dalam Pembelajaran di PAUD di Kecamatan Langke Rembong Kabupaten Manggarai. Jurnal Lonto Leok Pendidikan Anak Usia Dini, 69.

Syahfutra, W., Ramadhan, S., & Akhyar, Y. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Pekanbaru: Media Al-Kifayah.

Syaikh, A. B. (2008). Tafsir Ibnu Katsir. Jakarta: Pustaka Imam Asy-Syafi’I.

Widiyati, S. (2019). Peranan Guru dalam Pembelajaran Bahasa. Edukasi Lingua Sastra, 1-14.

Downloads

Published

2023-07-12

How to Cite

Amin, M., Rahayu, E., Tryana, N., Nikmah, N., & Yanto, I. (2023). Kompetensi Kepribadian Guru dalam Mengembangkan Karakter Anak Usia Dini di Raudhatul Athfal Al-Fityah Pekanbaru. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 6(02), 75–88. https://doi.org/10.46963/mash.v6i02.885