Penggunaan Smartphone dan Perilaku Sosial Anak Usia Dini: A Correlational Study

Authors

  • Hendro Wahyudi STIKES Wira Medika Bali, Denpasar, Bali, Indonesia
  • Niken Ayu Merna Eka Sari STIKES Wira Medika Bali, Denpasar, Bali, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v7i02.2192

Keywords:

Early childhood, Social behavior, Smartphone

Abstract

A smartphone is a communication tool that has various features. Smartphone users do not only come from workers but children and toddlers. The use of smartphones, especially in early childhood, has multiple negative impacts – besides its positive impacts - such as decreased concentration while learning, causing health problems, slowing cognitive development, and affecting the formation of social behavior. In line with that, this study aims to determine the relationship between smartphone use and the formation of social behavior in early childhood. This study used a descriptive correlational design with a cross-sectional approach. The population used in this study was 108 parents, while the sample amounted to 85 parents which is taken using the purposive sampling technique. Data were collected using questionnaires about smartphone use and children’s social behavior. The data were then analyzed using the Spearmen rank correlation test with a significance of p < 0.05. The results of this study indicate that the use of smartphones is related to the formation of social behavior in early childhood, with a correlation strength value of 0.798 (correlation strength = strong).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifin, B. (2015). Psikologi sosial - Jilid pertama, Edisi pertama. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Aula, N. (2016). Hubungan intensitas penggunaan gadget dengan keterlambatan perkembangan pada aspek bicara dan bahasa pada balita di kelurahan tambakrejo surabaya. Skripsi: Fakultas Kedokteran Universitas Airlangga. https://repository.unair.ac.id/54134/.

Ayouby, M. H. (2017). Dampak penggunaan gadget pada anak usia dini. Skripsi. Bandar Lampung: Universitas Lampung.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh media gadget pada perkembangan karakter anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315-330. https://ejournal.uinsatu.ac.id/index.php/dinamika/article/view/842.

Fitri, N. R., dkk. (2021). Gambaran ketergantungan gadget pada anak usia sekolah. Journal JKEP. 6(2). https://ejurnal.poltekkesjakarta3.ac.id/index.php/JKep/article/view/445.

Hurlock, E.B. (1956). Child development - Fifth edition. United States of America: McGraw-Hill Book Company.

Imron Riyanti. (2017). Hubungan penggunaan gadget dengan perkembangan sosial dan emosional anak prasekolah di kabupaten lampung selatan. Jurnal Keperawatan. XIII(2), 148-154. http://ejurnal.poltekkes-tjk.ac.id/index.php/JKEP/article/view/922

Mansur, A. R. (2019). Tumbuh Kembang Anak Usia Prasekolah. Andalas University Press.

Manumpil, B., Ismanto, Y., & Onlibala, F. (2015). Hubungan penggunaan gadget dengan tingkat prestasi siswa di SMA negeri 9 manado. E-Journal Keperawatan. 1. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/jkp/article/view/7646

Marsal and F. Hidayati. (2017). Pengaruh smartphone terhadap pola interaksi sosial pada anak balita di lingkungan keluarga pegawas UIN Sultan Syarif Kasim Riau. Jurnal Ilmiyah Rekayasa dan Manajemen Sistem Informasi, 3(1), pp. 78–84. http://dx.doi.org/10.24014/rmsi.v3i1.3529.

Masitoh. (2014). Strategi Pembelajaran TK. Universitas Terbuka.

Nurmasari, A. (2016). Hubungan intensitas penggunaan gadget dengan keterlambatan perkembangan pada aspek bicara dan bahasa pada balita i kelurahan tambakrejo surabaya. Universitas Airlangga. https://repository.unair.ac.id/54134/

Prabowo, A. (2016). Pengaruh gadget terhadap anak dalam interaksi keluarga muslim perumahan winong kota gede yogyakarta. Jurnal Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/23243/

Rachmawati, P. A. R. (2017). Pengaruh penggunaan gadget terhadap hasil belajar mahasiswa pendidikan biologi angkatan 2013 FKIP UNTAD pada mata kuliah desain media pembelajaran. JipBiol, 5 (1), pp. 35–40.

Salsabila, S. (2016). Pengaruh lama penggunaan gadget terhadap perkembangan anak TK al-azhar banda aceh. Syiah Kuala. 10.55382/jurnalpustakakeperawatan.v1i1.172

Simamora, A. S. M. (2016). Persepsi orangtua terhadap dampak penggunaan gadget pada anak usia pendidikan dasar di perumahan bukit kemiling permai kecamatan kemiling bandar lampung. Lampung: Universitas Lampung. https://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JKD/article/view/11569

Soetjiningsih, I.N.G.R. (2013). Tumbuh kembang anak. Jakarta: EGC.

Susanto, (2014). Perkembangan anak usia dini pengantar dalam berbagai aspeknya. Edisi pertama. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D - cetakan ke-20. Bandung: Alfabeta.

Wijanarko, J., & Setiawati, E. (2016). Ayah baik-ibu baik parenting era digital: pengaruh gadget dan perilaku terhadap kemampuan anak. Jakarta Selatan: Keluarga Indonesia Bahagia.

Zaini, M., & Soenarto, S. (2019). Persepsi orangtua terhadap hadirnya era teknologi digital di kalangan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 254-264. 10.31004/obsesi.v3i1.127

Zubaidah, Z. (2017). Hubungan durasi penggunaan gadget terhadap perkembangan sosial anak prasekolah di TK PGRI 33 sumurboto, banyumanik. Skripsi : Fakultas Kedokteran Universitas Ponegoro. http://eprints.undip.ac.id/55141/

Downloads

Published

2024-07-31

How to Cite

Wahyudi, H. ., & Sari, N. A. M. E. (2024). Penggunaan Smartphone dan Perilaku Sosial Anak Usia Dini: A Correlational Study. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(02), 137-148. https://doi.org/10.46963/mash.v7i02.2192