Kemampuan Mengenal Angka Menggunakan Media Wit Ongko pada Anak Usia Dini Kelompok A

Authors

  • Siti Nurjannah Universitas PGRI Argopuro Jember, Jawa Timur, Indonesia
  • Mochammad Maulana Trianggono Universitas PGRI Argopuro Jember, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v7i02.2167

Keywords:

Recognizing numbers, Number tree, Children aged 4-5 years

Abstract

Early childhood is an important phase for developing children's intelligence, including number recognition skills, which are the basis for further math learning. This study aims to improve the ability to recognize numbers 1-10 in children aged 4-5 years using wit ongko media in group A PAUD Darunnajah Tamansari. This research is a Classroom Action Research (PTK) with Kurt Lewin model. The subjects in this study were 15 children in group A. Data were collected using observation techniques and field notes, which refer to the ability to (a) count numbers 1-10, (b) show the order of objects 1-10, and (c) connect number symbols with objects. Data were analyzed using the percentage formula which is quantitative and qualitative. The results showed that the average ability of children in recognizing numbers in the pre-cycle for each indicator was (a) 63.25% (good), (b) 58.25% (sufficient), (c) 51.75% (poor); cycle I was (a) 66.67% (good), 58.33% (sufficient), 55% (sufficient); and cycle II was (a) 90% (very good), 88.25% (very good), 80% (very good). Thus, the use of wit ongko media is effective in improving the ability to recognize numbers in group A children at PAUD Darunnajah Tamansari.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, H. N. (2021). Identifikasi Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 42–49. https://doi.org/10.21831/jpa.v10i1.38741

Arisnaini. (2023). Penggunaan Media Pohon Angka Untuk Meningkatkan Kemampuan Daya Ingat Angka di TK Aceh Banda School. Serambi Konstruktivis, 4(2), 1–14. https://doi.org/10.32672/konstruktivis.v4i2.5014

Cahyaningrum, W. N., Rasmani, U. R. E., & Purdyaningtyas, A. R. (2022). Profil Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Anak Usia 4-5 Tahun (Penelitian Survei Di TK Gugus Dahlia Wonosari, Klaten). Kumara Cendekia, 10(2), 109. https://doi.org/10.20961/kc.v10i2.58458

Ferbiola, K. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Angka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 238. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.28263

Hayun, W. O. N. J., Abubakar, S. R., & Pabunga, D. B. (2021). The Increased of Children Cognitive Ability Through Numerical Central. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1).

Lasmita, S., Wondal, R., & Mahmuda, N. (2021). Pemanfaatan Media Pohon Angka Untuk Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 23–35. https://doi.org/10.33387/cp.v3i1.2130

Malapata, E., & Wijayaningsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-5 Tahun melalui Media Lumbung Hitung. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 283. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.183

Mariam, Nafiqoh, H., & Atika, A. R. (2024). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia Dini dengan Aplikasi PowerPoint. Jurnal Ceria, 7(1), 90–99.

Mayasari, Y., Mappapoleonro, A. M., & Iriansyah, H. S. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung melalui Media Pohon Pintar. STKIP Bina Bangsa Getsempena, 1–6. https://stkip-bbsg.ac.id

Nurahmadani, A., Ahmad, A., & Yurhasriati. (2017). Memperkenalkan Bilangan untuk Anak Usia Dini dengan Menggunakan Media Pohon Angka di TK Darurrahman Kota Banda Aceh. Journal of Chemical Information and Modeling, 2(2), 1689–1699. https://stkip-bbsg.ac.id

Rahayu, M. A. N. (2019). Implementasi Alat Permainan Edukatif Pohon Angka Dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep dan Lambang Bilangan. Media Edukasi.

Rosalina. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Pohon Angka terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Edukasi Anak Usia Dini Pendidikan Islam Anak Usia Dini Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin, 5(2), 123–135.

Salihan, E. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Melalui Media Kartu Angka Pada Kelompok A TK PGRI 09 Kota Raja Kecamatan Sikur. Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 1(1), 40–57. https://doi.org/10.32672/konstruktivis.v4i2.5014

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Tindakan). Alfabeta.

Sukma, Hayati, F., & Marlini, C. (2021). Peran Keluarga terhadap Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Kasus di PAUD Gaseh Bunda di Kabupaten Aceh Besar). Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2), 1–17.

Suryana, E. (2022). Perkembangan Anak Usia Dini dan Implikasinya terhadap Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 218–228. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v6i12.5537

Syafitri, O., Rohita, R., & Fitria, N. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Lambang Bilangan 1 – 10 Melalui Permainan Pohon Hitung pada Anak Usia 4 – 5 Tahun di BKB PAUD Harapan Bangsa. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(3), 193. https://doi.org/10.36722/sh.v4i3.277

Downloads

Published

2024-07-31

How to Cite

Nurjannah, S., & Trianggono, M. M. (2024). Kemampuan Mengenal Angka Menggunakan Media Wit Ongko pada Anak Usia Dini Kelompok A. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(02), 101-112. https://doi.org/10.46963/mash.v7i02.2167