Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini

Authors

  • Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau, Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Susi Marni STIE Ar-Rachman, Batam, Kepulauan Riau, Indonesia
  • Mawaddah Warahmah Azhari STAI Hubbul Wathan, Duri, Riau, Indonesia
  • Eka Sukmawati IAI Tafakuh Fiddin, Dumai, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v7i01.1141

Keywords:

Love langauge, Character education, Early childhood

Abstract

Character education has become an interesting study in recent years. It is influenced by the failing of the character of children and/or adult into a negative, which is caused by several factors, including technological developments, lack of attention and the presence of parents with children. This study aims to present the use of love language by parents in the process of character education in the Bougenville Perm Complex, West Sidomulyo Village, Tuah Madani District, Pekanbaru City. This study is descriptive-qualitative research. The data in this study were collected using interview, observation, documentation, and FGD techniques. They were then analyzed using a phenomenological analysis model. The results of this study show that parents applied a variety of love languages in cultivating character to their children cultivation, such as physical touch, acts of service, romantic words, giving appreciation in the form of gifts, as well as conditional love language models.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusnadi. (2023, Mei 10). Sentuhan Fisik. (Wismanto, Interviewer)

Aisyah, M. A. (2018). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.

Husin, A., et al. (2023). Pendampingan Bimbingan Sholat Kepada Anak-Anak TPQ Mukhlisin di RT 01 RW 22 Kelurahan sidomulyo Barat Kec. Tuah. 7, 207–212.

Asmarika, et al. (2022). Peran Ganda Guru Kelas Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SDIT Al-Hasan Kec. Tapung Kab. Kampar. 11, 301–308.

Gunarsa, S. D. (2004). Psikologi Praktis: anak, remaja dan keluarga. Jakarta: PT. BPK Gunung Mulia

Hartono, D. (2023, Juli 11). Sentuhan Fisik. (Wismanto, Interviewer)

Ibrahim, R., et al. (2023). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Mahmudin, M. (2018). Tanggung Jawab Dan Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Shalat Bagi Anak Usia Dini. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 27–44. https://doi.org/10.35931/am.v0i0.68

Manurung, K. (2022). Membingkai Kontribusi Orang Tua Kristen dalam Mengajarkan Tanggung Jawab pada Anak. Charistheo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 73–85. https://doi.org/10.54592/jct.v2i1.48

Massang, B., et al. (2022). Penanaman Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini melalui Bahasa Cinta. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(1), 170. https://doi.org/10.35931/am.v6i1.899

Mulyadi, S., et al. (2016). Psikologi Sosial. Jakarta: Penerbit Gunadarma

Muslim, et al. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Mutiah, D. (2015). Psikologi bermain anak usia dini. Jakarta: Kencana

Nopendri. (2023, Juli 11). Sentuhan Fisik. (Wismanto, Interviewer)

Santi. (2023, Mei 17). Kata-kata Romantis. (Wismanto, Interviewer)

Sinta. (2023, Juli 17). Kata-kata Romantis. (Wismanto, Interviewer)

Smilgienė, J., & Jonaitienė, D. (2019). Vaikų elgesio kultūros ugdymo(si) būdai ir metodai Radviliškio miesto „X“ ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje (atvejo analizė). Jaunųjų Mokslininkų Darbai, 49(1), 16–26. https://doi.org/10.21277/jmd.v49i1.212

Suparno. (2023, Juli 11). Sentuhan Fisik. (Wismanto, Interviewer)

Syukri, et al. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Ulfasari, N., & Fauziah, P. Y. (2021). Pendampingan Orang Tua pada Pendidikan Anak di Masa Pandemi Covid-19 Berdasarkan Profesi Orang Tua. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 935–944. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1119

Wati. (2023, Mei 12). Sentuhan Fisik. (Wismanto, Interviewer)

Wismanto, et al. (2023). Pendidikan karakter generasi mukmin berbasis integrasi al qur’an dan sunnah di SDIT Al Hasan Tapung - Kampar. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 196–209.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 12(1), 33-44.

Yaumi, M. (2014). Pendidikan karakter, Landasan, Pilar & Implementasi. Jakarta: Prenamedia Group

Yurseninda. (2023, Juli 13). Sentuhan Fisik. (Wismanto, Interviewer)

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Wismanto, W., Marni, S., Azhari, M. W., & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10. https://doi.org/10.46963/mash.v7i01.1141