Penggunaan Alat Peraga Edukatif Media Tanah Liat Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini

Authors

  • Evi Rahayu STIT Al-Kifayah, Kota Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Syahri Ramadhan STIT Al-Kifayah, Kota Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Nelia Guswanti STIT Al-Kifayah, Kota Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Roby Seprya STIT Al-Kifayah, Kota Pekanbaru, Riau, Indonesia
  • Inmaryanto STIT Al-Kifayah, Kota Pekanbaru, Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v5i01.437

Keywords:

Educational aids, Clay media, Geometrical shapes

Abstract

Recognizing geometrical shapes for children is a children’s skill in recognizing, showing, stating, and collecting geometrical things. These processes start by introducing geometrical concepts by identifying the geometrical characteristics. The purpose of this study was to clarify the use of clay can improve the students’ skill of group B1 of TK Annisa, Tambang Sub-District, Kampar Regency on recognizing the geometrical shapes. This study belongs to Classroom Action Research (CAR). It was done in two cycles, in which each cycle consists of two meetings. This was completed in four steps, namely: planning, action, observation, and reflection. The results revealed the students’ skills in recognizing the geometric shapes were 35% in pre-cycle, 55.78% in cycle I, and 85% in cycle II. The overall improvement of the students’ skill in recognizing the geometrical shapes was on an average of 55.46%. Thus, the use of clay media educational teaching aids can improve the ability to recognize geometry in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, N. (2010). Standar APE (Alat Peraga Edukatif). Semarang: Kanwil Kemenag Jawa Tengah.

Aisyah, S. (2019). Strategi Pembelajaran Anak Usia Dini. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka.

Arsyad, A. (2009). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Dina, I. (2011). Ragam Alat Bantuan Media Pengajaran. Jogjakarta: Diva Press.

Kemeterian Pendidikan. (2009). Peraturan Meteri Pendidikan tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini Nomor 58 Tahun 2009. Jakarta: Kemeterian Pendidikan Republik Indonesia.

Lestari, K. (2011). Konsep Matematika. Jakarta: Departeman Pendidikan dan Kebudayaan, Direktorat Jendral Pendidikan Anak Usia Dini Nonformal dan Informal, Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Santoso, S. (2009). Dasar-Dasar Pendidikan TK. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sudjana, N. (2017). Penelitian Hasil Belajar Mengajar (21 ed.). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar ( 21 ed.). Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sulaeman, M. (2007). Saya Ingin Pintar IPA. Bandung: Grafindo Media Pratama.

Triharso, A. (2013). Permainan Kreatif dan Edukatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Wibowo, A. (2012). Pendidikan Karakter Usia Dini: Strategi Membangun Karakter di Usia Emas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Winayati, I. Z., Astuti, I., & Yuniarni, D. (2015). Upaya Meningkatkan Pemahaman Geometri Melalui Alat Permainan Edukatif Balok pada Anak 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(9), 1-13.

Downloads

Published

2022-02-09

How to Cite

Evi Rahayu, Syahri Ramadhan, Nelia Guswanti, Roby Seprya, & Inmaryanto, I. (2022). Penggunaan Alat Peraga Edukatif Media Tanah Liat Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini . Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(01), 27–36. https://doi.org/10.46963/mash.v5i01.437