Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Kartu Bergambar

Authors

  • Hasan Syahrizal UIN Sultan Thaha, Jambi
  • Sukarno Sukarno Universitas Islam Negeri Sultan Thaha Saifuddin Jambi
  • Abdul Muntholib Universitas Islam Negeri Sultan Thaha Saifuddin Jambi

DOI:

https://doi.org/10.46963/mash.v4i01.224

Keywords:

Arabic alphabets, Picture card media, Early childhood

Abstract

Improper use of media in introducing arabic alphabets becomes one of the  triggers for chldren’s difficulties in recognizing Arabic alphabets which have similarities in form but they are different in pronunciation. They will impact much to children recitation of holy Qur’an. This study aims at supporting media of picture card for introduction of Arabic alphabets to children. The study provided description of the process of introducing Arabic alphabets from several studies related to media of picture card for introducing Arabic alphabets. It also provided activities of introducing Arabic alphabets from the first step to the last of the study. The descriptions provided are about aspects to introducing Arabic alphabets such as pronunciation, pointing out, and distinguishing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alucyana, Raihana, & Utami, D. T. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah di PAUD. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 1412-5382.

Asnidar. (2016). Meningkatkan Kemampuan Mengenal huruf Hijaiyah Melalui Media Gambar Pada Kelompok B TK Al-Khairat Tatura. Jurnal Publishing, 3(1), 1-17.

Daryanto. (2016). Media Pembelajaran, Perannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran (1 ed.). Yogyakarta: Gava Media.

Departemen Pendidikan Nasional. (2005). Pedoman Pembelajaran di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Dewi, M. M., Islam, U., & Banda, N. A. (2017). Penerapan bernyanyi dan Media Flash. Mudarrisuna, 346-364.

Herlina, M. N., Fatimah, A., & Fahmi, M. P. (2018). Peningkatan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Kartu Huruf. JPPPAUD, 5(1), 1-80.

Indrijati, H. (2017). Psikologi Perkembangan & Pendidikan Anak Usia Dini (2 ed.). Jakarta: Kencana.

Isnaini, T. S. (2013). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Dengan Media Flash Card di Kelompok A TK Islam Orbit I Surakarta Tahun Pelajaran 2012/ 2013. Jurnal Publikasi, 5(1), 155.

Mahmud, A. (2016, November). Metode Acak Kartu Untuk meningkatkan Kemampuan Huruf Hijaiyah di PAUD Widya Bunda Karangsono Sukorejo Pasuruan. Mafhum, 1(2).

Muhammad, U. (2015). Perkembangan Bahasa Dalam Bermain dan Permainan (3 ed.). Yogyakarta: Deepublish.

Mutiah, D. (2015). Psikologi Bermain Anak Usia Dini (2 ed.). Jakarta: Prenadamedia.

Nawafilaty, T., & Anak, P. (2017). Pengaruh Media Flash Card Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Kelompok A. JCE, 53(1).

Nawawi, I. (2020). Adab Guru dan Murid. Solo: PQS Publishing.

Nurhidayah, Jabir, M., & Rusan. (2016). Studi Analisis Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah pada Anak Usia Dini Melalui Bermain Puzzle di Kelompok B TK Al-Khairaat Kabonena Kota Palu. Jurnal Gaya, 5(2), 53-62.

Rafika, I., Aziz, Y., & Ahmad, A. (2016). Penggunaan Media Kartu Huruf Hijayah Untuk Melejitkan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 29-35.

Suhati, C., Marmawi, R., & Lestari, S. (2020). Peningkatan Kemampuan Huruf Hijaiyah Dengan Media Gambar Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Publikasi, 1, 1-14.

Susiliana, R., & Riyana, C. (2018). Media Pembelajaran: Hakikat Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian (1 ed.). CV. Wacana Prima.

Downloads

Published

2021-01-20

How to Cite

Hasan Syahrizal, Sukarno Sukarno, & Abdul Muntholib. (2021). Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Melalui Media Kartu Bergambar. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(01), 59–70. https://doi.org/10.46963/mash.v4i01.224