Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Model Mind Mapping dan Media Flash Card

Authors

  • Wati Oviana Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh, Indonesia
  • Putri Rahmi Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh, Indonesia
  • Humairah Humairah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh, Indonesia
  • Misbahul Jannah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i2.845

Keywords:

Learning Outcomes, Flash Card Media, Mind Mapping Models

Abstract

Based on the results of initial observations at SD Negeri Lamreung Aceh Besar it is known that some students have not reached the minimum completeness criteria (KKM) that has been determined by the school, namely 69. This study aims to find out how teacher activities, student activities and student learning outcomes are in the learning process using the model mind mapping and flash card media in thematic learning in class V SD Negeri Lamreung Aceh Besar. The research method used is classroom action research. Collecting data in this study used teacher activity observation sheets, student activity sheets and test questions. The data analysis technique used is descriptive qualitative. The results obtained showed that teacher activity in cycle I was 78.44 (good) and increased in cycle II to 91.37 (very good). Student activity in cycle I obtained a score of 73.27 (good) and increased in cycle II to 88.79 (very good). Student learning outcomes in cycle I was 65.21% (enough) and there was an increase in cycle II to 82.60% (very good). The results of this study indicate that the use of mind mapping models and flash card media can improve student learning outcomes in thematic learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprinawati, I. (2018). Penggunaan Model Peta Pikiran (mind mapping) untuk Meningkatkan pemahaman Membaca Wacana Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Vol.2, No.1 .

Arikunto, S. (2009). Penelitian Tindakan kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara .

Arsyad, A. (2021). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Harwanti, M. S., Pratiwi, I. A., & Setiawan, D. (2021). Penerapan Model Mind Mapping Menggunakan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 5 pada siswa Kelas IV SD 02 Megawon. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol.1, No.1 .

Kadir, A., & Asrohah, H. (2015). Pembelajaran Tematik . Jakarta: PT Grafindo Persada .

Kurniansih, I., & Berlin, S. (2014). Teknik dan Cara Mudah Membuat Penelitian Tindakan Kelas untuk Membangun Profesi Guru . Jakarta: Kata Pena.

Lestari, W. A., Akhdinirwanto, R. W., & Maftukhin, A. (2012). Penggunaan Mind mapping untuk Meningkatkan hasil Belajar pada Siswa MtS negeri Purworejo. Radiasi: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, Vol.1, No.1 , 76-79.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, Vol.3, No.1 , 171-187.

Octavia, A. S. (2020). Model Model Pembelajaran . yogyakarta: CV Budi Utama.

Sanjaya, W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prenada Media.

Sardiman. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar . Jakarta: PT grafindo Persada.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rieneka Cipta.

Sudjana, N. (2018). penilaian hasil Proses Belajar Mengajar . Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT RosdaKarya.

Susilana, R., & Riyana, C. (2008). Media Pembelajaran . Bandung: CV Wacana Prima .

Suyadi. (2013). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Diva Press.

Swadarma, D. (2013). Penerapan Model Mind mapping dalam Kurikulum Pembelajaran. Jakarta: PT Elex Media Komputindo .

Syam, N., & Ramlah. (2015). Penerapan Model pembelajaran Mind Mapping dalam Meningkatkan hasil Belajar pda mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas IV SDN Kota ParePare. Publikasi Pendidikan, Vol. 5,No.3 , 13-19.

Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan profesi Pendidik dan Keilmuan . Jakarta : Erlangga.

Downloads

Published

2023-07-31

How to Cite

Oviana, W., Rahmi, P., Humairah, H., & Jannah, M. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Menggunakan Model Mind Mapping dan Media Flash Card. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(2), 159–171. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i2.845