Penerapan Kurikulum Merdeka Berdasarkan Teori Belajar Humanisme di Pendidikan Dasar

Authors

  • Ulandari Safitri Universitas Negeri Padang, Sumetera Barat, Indonesia
  • Nurhizrah Gistituati Universitas Negeri Padang, Sumetera Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i1.1641

Keywords:

Curriculum, Independence, Humanistic

Abstract

This research is based on the assumption of a humanistic approach which views students as complete individuals who have their own uniqueness. The humanistic approach seeks to humanize humans and help them actualize themselves through various humanistic learning methods and strategies. The research method used is a descriptive method in the form of a literature review. Data collection by collecting articles, books, documents and other references related to the independent curriculum and humanistic theoretical views collected via Google Scholar. The data analysis technique used is the content analysis method which is divided into three stages, namely data presentation, data reduction, and conclusions. The research results reveal that the independent curriculum aims to clear the minds of teachers and students and humanize those who work in the field of education. Humanistic learning theory emphasizes students' freedom in self-realization. Students' talents, interests and abilities are optimized through meaningful learning. Teachers and students work together to determine methods, objectives, materials and assessments for the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 95-101.

Aisyah, H., & Wiryanto. (2023). Konsep Merdeka Belajar Dalam Prespektif Teori belajar humanistik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4896-4901.

Anjelina, W., Silvia, N., & Gitituati, N. (2019). Program merdeka belajar humanistik terhadap hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah kewirausahaan . JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 90-110.

Aradea, H. (2019). pengaruh penerapan teori belajar humanistik terhadap hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah kewirausahaan. JMKSP (manajemen, kepemimpinan, dan supervisi kependidikan), 90-110.

Arbayah. (2013). Model Pembelajaran Humanistik. Dinamika Ilmu , 204-220.

Baharuddin, M. M. (2009). Pendidikan Humanistik, Konsep, Teori dan Aplikasi praktis dalam dunia pendidikan. Yoygakarta: Ar-Ruzz Media.

Devi, A. D. (2021). Implementasi Teori Belajar Humanisme dalam Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Kebudayaan, 71-84.

Faiz, A. F., & Kurniawaty, I. (2020). Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia Dalam Perspektif Filsafat Progresivisme. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 155-164.

Hendri, N. (2020). Merdeka Belajar: Antara Retorika dan Implikasi . J E Tech, 1-29.

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi Literatur: Problematika Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan (Pp. 1-15). Pekalongan: Universitas Pekalongan .

Juita, D., & Yusmaridi, M. (2021). The Concept Of “Merdeka Belajar” in the Perspective of Humanistic Learning Theory. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 20-30.

Juita, D., & Yusmaridi, M. (2021). The Concept of “Merdeka Belajar” in the Perspective of Humanistic Learning Theory. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 20-30.

Khairiah, L. V., & Silvianetri, S. (2022). penerapan Kalo Nan Ampek dalam Proses konseling oleh seorang konselor di Sumatera Barat. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 1-8.

Mulyono, P. (2020, Februari Kamis). Tantangan Merdeka Belajar. Retrieved Januari Senin, 2024, from Kompas: https://www.kompas.id/baca/opini/2020/02/21/tantangan-merdeka-belajar

Nasution, A. G. (2020). Diskursus Merdeka Belajar Perspektif Pendidikan Humanisme. Semantic Scholer.

Nurjanah, E. (2021). Kesiapan Calon Guru SD dalam Implementasi Asesmen nasional. Jurnal Publikasi pendidikan Dasar, 76-85.

Prasetyo, O., & Pratomo, A. R. (2021). Evaluasi Penghapusan Ujian Sekolah berstandar nasional (USBN). Edukatif: Jurnal ilmu pendidikan, 4102-4107.

Qodir, A. (2017). Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogik, 188-202.

Rachmahana, R. S. (2008). Psikologi Humanistik dan Aplikasinya dalam Pendidikan. El-Tarbawi: jurnal Pendidikan Islam, 99-114.

Rahmawati, S. N., & Supriyanto, A. (2020). Pentingnya Kepemimpinan dan Kerjasama Tim Dalam Implementasi Manajemen Mutu Terpadu. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1-9.

Sabarrudin, S., Zaini, H., & Irman, I. (2022). Konsep Bimbingan Dan Konseling Islam Dalam Surah At-Tahrim Ayat 6. Al-Isyraq: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, dan Konseling Islam, 155-162.

Sari, E., & Noor, A. F. (2022). Kebijakan Pembelajaran Yang Merdeka: Dukungan dan kritik. Educativo: Jurnal Pendidikan, 45-53.

Sobur, A. (2003). Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.

Suyanto. (2020, Februari 08). Kompas. Retrieved Januari Senin, 2024, from https://www.kompas.id/baca/opini/2020/02/08/implikasi-kebijakan-merdeka-belajar

Tjalla, A., Dewi, D. S., Hendrawan, T. P., & Saleh, Z. (2022). Implementasi Pendekatan Humanistik Dalam Pembelajaran Serta Penerapannya Dalam Layanan Bimbingan Dan Konseling di SMA Muhammadiyah 11 Jakarta. Jurnal Mahasiswa Bimbingan dan Konseling, 158-163.

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Safitri, U., & Gistituati, N. (2024). Penerapan Kurikulum Merdeka Berdasarkan Teori Belajar Humanisme di Pendidikan Dasar. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 10(1), 116–126. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i1.1641