Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Saintifik untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Fitriyah Ika Astutik Institut Agama Islam (IAI) Al-Khairat, Pamekasan, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i1.1612

Keywords:

Learning Tools, Scientific Approach, Science

Abstract

This research is development research which aims to develop scientific-based learning tools for elementary school students in science subjects that are valid, practical, and effective. The learning tools developed include Learning Objectives Flow (ATP), Teaching Modules, Student Worksheets (LKPD), Student Assessment Sheets, Learning Activity Observation Sheets and Student Textbooks. This research refers to Plomp & Nieveen which is connected to the stages according to Thiagarajan using the 4-D model including 4 stages, namely the stage Define, Design, Development, and Disseminate. The device developed was tested on 23 grade IV elementary school students. The results obtained in this research state that the learning tools that have been developed meet the categories of valid, practical, and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiken, L. R. (1997). Psychological Testing. Boston: Allyn and Bacon.

Ansori, M. (2020). Pengaruh Pendekatan Saintifik Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Qodri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 111.

Borich, G. D. (2016). Observation Skills for Effective Teaching. New York: Routledge 2 Park Square.

Bundu, P. (2006). Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajaran Sains SD. Jakarta: Depdiknas.

Chiappetta, E., & Koballa, T. (2010). Science Instructional in The Middle and Secondary School 7th Edition. Boston: Pearson/Allyn and Bacon.

Hake, R. R. (1999). American Educational Research Association's Division D, Measurment and Research Methodology: Analizing Change/Gain Score. USA: Wooland Hills.

Kusaeni, I., Amiruddin, & Sittika, J. A. (2021). Pengaruh Pendekatan Saintifik terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2329.

Lubis, R. R., Haidir, & Rusadi, E. B. (2019). Problematika Implementasi Scientifik Aproach dalam Pembelajaran Fikih (Studi Kasus Di MTs. PAI Medan). Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 118.

Lutfi, A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Problem Solving dalam Problem Posing Berbasis Pendekatan Saintifk. Jurnal Riset Pendidikan Matematik, 27-38.

Magdalena, M., Zagoto, & Dakhi, O. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Peminatan Berbasis Pendekatan Saitifik untuk Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 157-170.

Mahpudin. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Metode Eksperimen pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 1-8.

Mahren, W. A., & Lehmann, I. J. (1991). Measurement and evaluation in education and psychology. New York: NY: Houghton Mifflin Company.

Musfiqon, & Nurdiansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Nahdi, D. S., & Cahyaningsih, U. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SD Kelas V Dengan Berbasis Pendekatan Saintifik Yang Berorientasi Pada Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Cakrawala Pendas, 1-7.

Nur, M. (2008). Pengajaran Berpusat Kepada Siswa dan Pendekatan Konstruktivis dalam Pengajaran. Surabaya: Pusat Sains dan Matematika Sekolah Universitas Negeri Surabaya.

Pahrudin, A., & Pratiwi, D. D. (2019). Pendekatan Pembelajaran Saintifik dalam Implementasi Kurikulum 2013 & Dampaknya terhadap Kualitas Proses dan Hasil Pembelajaran. Lampung: Pustaka Ali Imron.

Plomp, T., & Nieveen, N. (2007). An Introductional to Educational Design Reseach. Enschede: Netherland Institute for Currikulum Development.

Ratunaman, T. G., & Laurens, T. (2006). Evaluasi Hasil Belajar yang Relevan dengan Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Alfabeta.

Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: CV Alfabeta.

Saefuddin, A., & Bediati. (2014). Pembelajaran Efektif . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sani, R. A. (2015). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sari, F. B., & Amini, R. (2020). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa Dimasa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 524-532.

Shunhaji, A., Sarnoto, A. S., & Taufikurrahman, I. (2019). Implementasi Kebijakan artu Jakarta Pintar (KJP) Dan Bantuan Operasional Sekolah (BOS) Di MI Tarbiyatul Islamiyah Jakarta Selatan. Jurnal Madani Institute, 2.

Siswati, B. H., Yelia, Hidayati, P. I., & et al. (2023). Ilmu Pengetahuan dan Pedagogi. Tulungagung: Akademia Pustaka.

Sufiyanto, M. I. (2022). Pembelajaran IPA SD/MI. Bandung: Manggu Makmur Tanjung Lestari.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sukoco, Ibrahim, M., & Sukartiningsih, W. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir dan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi cahaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 1.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. (1974). Instructional Developmet for Training Teachers of Exceptional Children. India: Leadership Training Institute/Special Education, University of Minnesota.

Trianto. (2014). Model Pembelajaran Terpadu. Surabaya: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Astutik, F. I. (2024). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Saintifik untuk Siswa Sekolah Dasar. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 10(1), 96–115. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i1.1612