Saluran Pemasaran Syariah Petani Cabai Desa Mejoyolosari Kabupaten Jombang

Authors

  • Nurul Fadhilah UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia
  • Jamilatun Ni'mah UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia
  • Agus Eko Sujianto UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia
  • Mashudi Mashudi UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/jam.v6i2.1060

Keywords:

Marketing Channels, Sharia Principles, Chili

Abstract

The purpose of this study was to analyze the marketing channels used by chili farmers in Mejoyolosari Village in marketing their chili yields. As well as to find out the marketing channels of chili farmers in Mejoyolosari Village from an Islamic economic perspective. This study used a qualitative method using case studies on chili farmers in Mejoyolosari Village, Gudo District, Jombang Regency. This study uses primary data and secondary data. This study uses the qualitative data analysis technique modeled by Miles and Huberman. The results of this study, namely chili farmers in Mejoyolosari Village, Gudo District, Jombang Regency use two types of marketing channels, namely vertical and horizontal marketing channels. For farmers with large land areas, it will be easier to use vertical marketing channels, while farmers with narrow lands will find it easier to use horizontal marketing channels to distribute chili yields. In general, chili farmers in Mejoyolosari Village in marketing chilies have applied sharia-compliant principles, being honest, maintaining trust (amanah), maintaining good relations (tabligh), a special group of chili farmers (fathonah).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, N. F. W. (2022). Sosio Demografi Ketahanan Pangan Rumah Tangga Petani di Indonesia : Literature Review. Jurnal Kesehatan Masyarakat Mulawarman, 4(2), 139–159.

Bawana, T. A. (2023). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM Kerupuk Di Surabaya. Iqtisadie: Journal Of Islamic Banking And Shariah Economy, 3(1), 1–18.

Hilmiatus S. (2019). Konsep Pemasaran Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Fakultas Ekonomi, Prodi Ekonomi Pembangunan, Universitas Asahan, 5(2), 57–61. www.universitasasahan.ac.id

Mukmin, M. H., Imran, S., & Indriani, R. (2021). Analisis Saluran Pemasaran Cabai Rawit Di Desa Ombulodata Kecamatan Kwandang Kabupaten Gorontalo Utara. Agrinesia, 6(1), 58–63.

Nabila Veren Estefany, Masruchin, & Fitri Nur Latifah. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah UMKM Kampung Pia Untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 181–195. https://doi.org/10.25299/syarikat.2022.vol5(1).9358

Nasir, M., Basalamah, J., & Kusuma, A. H. P. (2019). Kegiatan E-Marketing Sebagai Bentuk Kewirausahaan Dini Bagi Pelajar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 01–08.

Prihantini, C. I., Samudra, B., Purbaningsih, Y., Yunike, L., Suraturohmi, I. N., & La, S. (2022). Tingkat Efisiensi Saluran Pemasaran Komoditas Beras ( Studi Kasus : Desa Polenga Kecamatan Watubangga Kabupaten Kolaka ). Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 8(2), 1290–1297.

Putri, R. K., Nurmalina, R., & Burhanuddin, B. (2018). Analisis Efisiensi Dan Faktor Yang Memengaruhi Pilihan Saluran Pemasaran. Mix: Jurnal Ilmiah Manajemen, 8(1), 109. https://doi.org/10.22441/mix.2018.v8i1.007

Raspati, A. B., Yusuf, M. N., & Hakim, D. L. (2020). Analisis Saluran Pemasaran Komoditas Padi (Studi Kasus di Desa Selasari Kecamatan Parigi Kabupaten Pangandaran). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 7(1), 97. https://doi.org/10.25157/jimag.v7i1.2563

Reza, M., & Hamida, R. (2022). Optimalisasi Pemasaran Tanaman Olerikultura (Kasus Pada Pemasaran Cabai Besar Di Kota Payakumbuh). Menara Ilmu, 16(2), 54–62. https://doi.org/10.31869/mi.v16i2.3434

Rienzani Supriadi, D., D. Susila, A., & Sulistyono, E. (2018). Penetapan Kebutuhan Air Tanaman Cabai Merah (Capsicum annuum L.) dan Cabai Rawit (Capsicum frutescens L.). Jurnal Hortikultura Indonesia, 9(1), 38–46. https://doi.org/10.29244/jhi.9.1.38-46

Sipni, S., Ferdinan, F., & Lisa, H. (2022). Analisis Pemasaran Budidaya Ikan Hias Air Tawar dalam Perspektif Ekonomi Islam. AL-Muqayyad, 5(2), 110–121. https://doi.org/10.46963/jam.v5i2.808

Sofanudin, A., & Budiman, E. W. (2018). Analisis Saluran Pemasaran Cabai Rawit (Studi kasus di Kecamatan Kanigoro, Kabupaten Blitar). VIABEL: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Pertanian, 11(1), 46–58. https://doi.org/10.35457/viabel.v11i1.234

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif (Untuk Penelitian yang Bersifat: Eksploratif, enterpretif, interaktif, dan konstruktif. Bandung: Alfabeta.

Syawalina, I., & Salim, A. (2021). Tinjauan Ekonomi Islam di Pasar Kebun Bunga Palembang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Syariah (JIMESHA), 1(2), 109–114.

Utami, R., & Janah, U. R. (2022). Analisis Marketing Syariah Terhadap Strategi Pemasaran Keripik Tempe De Yati Madiun. Niqosiya: Journal of Economics and Business Research, 2(2), 211–228.

Downloads

Published

2023-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Fadhilah, N., Ni'mah, J., Sujianto, A. E., & Mashudi, M. (2023). Saluran Pemasaran Syariah Petani Cabai Desa Mejoyolosari Kabupaten Jombang. AL-Muqayyad, 6(2), 95-105. https://doi.org/10.46963/jam.v6i2.1060