Pengaruh Media Smart Explosion Box pada Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Eka Kartika Victorya Universitas Jambi, Indonesia
  • Arsil Arsil Universitas Jambi, Indonesia
  • Destrinelli Destrinelli Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i2.1842

Keywords:

Media Explosion Box, Pancasila Education, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to explore the effect of using Smart Explosion Box media on student learning outcomes in Pancasila Education subjects in grade IV Elementary School. This study adopted a quantitative approach. The quantitative approach involves data collection, data analysis, and numerical presentation of results. The research was conducted at SDN 182/I Hutan Lindung with the hope of making a positive contribution to the learning outcomes of Pancasila Education in grade IV elementary schools. Based on data analysis by testing the normality and homogeneity of distribution, the average Post-test result in the experimental class reached 75.26, followed by a t test which showed a Sig. (2-tailed) value of 0.000, which is smaller than 0.05. This finding confirms that the use of smart explosion box media significantly affects student learning outcomes in Pancasila education subjects in grade IV elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, T. A., Harso, A., & Nassar, A. (2020). Hasil belajar IPA berdasarkan gaya belajar siswa. Science and Physics Education Journal (SPEJ, 4(1), 1-8. https://doi.org/10.31539/spej.v4i1.1636

Ardiansyah, H., Riswanda, J., & Armanda, F. (2021). Pengaruh model PBL dengan pendekatan stem terhadap kompetensi kognitif peserta didik pada materi sistem pencernaan kelas XI di SMA/MA. Bioilmi: Jurnal Pendidikan, 7(1), 46-51. https://doi.org/10.19109/bioilmi.v7i1.9507

Aslamiyah, N., & Abun, R. (2022). Profesionalisme Guru Sebuah Tuntutan Dalam Era Perubahan Sebagai Wujud Penguatan Manajemen Pendidikan Islam. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 6(2), 148-160. http://dx.doi.org/10.24127/att.v6i2.2378

Bani, E. A. S., & Dewi, D. A. (2021). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Juga Penerapan dan Relevansi dalam Kehidupan Di Era Teknologi Generasi Milenial. Syntax Idea, 3(4), 749-762. https://doi.org/10.46799/syntax-idea.v3i4.1167

Deviana, E. (2021). Pengaruh Media Explosion Box Dalam Peningkatan Minat Belajar Sejarah Siswa Kelas X IIS di SMA Negeri 12 Banda Aceh. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 6(4), 163-171. https://doi.org/10.24815/jimps.v6i4.22271

Dywan, AA, & Airlanda, GS (2020). Efektivitas model pembelajaran project based learning berbasis STEM dan tidak berbasis STEM terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Basicedu , 4 (2), 344-354. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.353

Efiani, N., Al Fuad, Z., & Marlini, C. (2020). Penggunaan Media Explosion Box Terhadap Keterampilan Membaca Nyaring SD Negeri 69 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1). https://jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/view/75

Fajriwasti, Y., Lestari, S. I., Alfarisi, S., & Sunarti, S. (2022). Pengelolaan Media Pembelajaran di tingkat MI/SD. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 8(1), 21–28. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v8i1.424

Iskandar, D. (2021). Peningkatan hasil belajar siswa pada materi report text melalui pembelajaran berdiferensiasi di kelas IX. A SMP Negeri 1 Sape Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 123-140. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.48

Islamy, C., & Suputra, I. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Explosion Box pada Mata Pelajaran Korespondensi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik:(Studi pada Siswa Kelas X OTKP di SMKN 2 Blitar). Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 10(1), 1-15. https://doi.org/10.26740/jpap.v10n1.p1-15

Isnaeni, N., & Hildayah, D. (2020). Media pembelajaran dalam pembentukan interaksi belajar siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148-156. https://doi.org/10.46799/jurnalsyntaxtransformation.v1i5.69

Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori belajar konstruktivisme dan implikasinya dalam pendidikan dan pembelajaran. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49-57. https://doi.org/10.62159/ghaitsa.v2i1.188

Mayasari, A., Arifudin, O., & Juliawati, E. (2022). Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Dalam Meningkatkan Keaktifan Pembelajaran. Jurnal Tahsinia, 3(2), 167-175. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.335

Mutmainna, M., Bahri, A., & Rahayu, S. (2023). Peningkatan Keterampilan Bercerita melalui Media Pembelajaran Exploding Box Siswa Kelas 2 SDN No. 146 Inpres Bontokanang Kabupaten Takalar. Journal on Education, 6(1), 4820-4837. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3640

Nurdin, N. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Minat Belajar Siswa pada Materi Mendongeng di Masa Pandemi Covid 19. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 43-52.https://doi.org/10.37985/murhum.v3i1.75

Pagarra, H. S. (2022). Media Pembelajaran. Bdan Penerbit UNM.

Rambung, O. S., Sion, S., Bungamawelona, B., Puang, Y. B., & Salenda, S. (2023). Transformasi Kebijakan Pendidikan Melalui Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. JIP: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 598-612. https://jip.joln.org/index.php/pendidikan/article/view/63

Rizkita, K., & Saputra, B. R. (2020). Bentuk penguatan pendidikan karakter pada peserta didik dengan penerapan reward dan punishment. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(2), 69-73. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1991599

Sipnaturi, E. R., & Farida, F. (2020). Pengembangan Media Explosion Box Berbasis Edutainment pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 57–65. https://doi.org/10.24042/ijsme.v3i1.5866

Sufajar, D., & Qosyim, A. (2022). Analisis Keterampilan Kolaborasi Siswa Smp Pada Pembelajaran Ipa Di Masa Pandemi Covid-19. PENSA: e-jurnal pendidikan sains, 10(2), 253-259. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/45054

Tarigan, F. E. D. B., & Yarshal, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Explosion Box pada Tema Menuju Masyarakat Sejahtera Kelas VI SD. Indonesian Research Journal on Education, 3(1), 523-530. https://doi.org/10.31004/irje.v3i1.326

Wijayanti, F. D., Utomo, H. B., WIRANATA, I. D., & Lestariningrum, A. (2023). Explosion Box: Media interaktif guna meningkatkan kemampuan berpikir logis anak usia dini. ABATA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 29-38.

Zega, Y. K. (2022). Peran Guru PAK Memanfaatkan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Jurnal Apokalupsis, 13(1), 70-92. https://doi.org/10.52849/apokalupsis.v13i1.41

Downloads

Published

2024-07-31

How to Cite

Victorya, E. K., Arsil, A., & Destrinelli, D. (2024). Pengaruh Media Smart Explosion Box pada Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Sekolah Dasar. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 10(2), 178-188. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v10i2.1842