Pemberian Alat Pengemasan dan Pelatihan Peningkatan Kualitas Makanan Khas Geti di Desa Purwosari Kabupaten Wonogiri

Authors

  • Nurafidah Nurafidah Jurusan Statistika, Fakultas Sains Terapan, Institut Sains & Teknologi AKPRIND Yogyakarta
  • Tegar Rezki Pangestu Jurusan Statistika, Fakultas Sains Terapan, Institut Sains & Teknologi AKPRIND Yogyakarta
  • Kris Suryowati Jurusan Statistika, Fakultas Sains Terapan, Institut Sains & Teknologi AKPRIND Yogyakarta
  • Rokhana Dwi Bekti Jurusan Statistika, Fakultas Sains Terapan, Institut Sains & Teknologi AKPRIND Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.46963/ams.v2i2.417

Keywords:

Alat Pengemasan, Pelatihan, Geti

Abstract

There are so many types of traditional food in Indonesia that have a unique taste and characterize the local culture. However, nowadays many traditional specialties are still unable to compete with modern foods such as Geti Wijen. Some of the things that cause it are promotions that have not been widely used in various media and the appearance of packaging that is less attractive. One of the geti wijen businesses is Geti Mrs. Atmo in Dusun Geneng, Purwosari, Wonogieri District. This business has an unattractive packaging because the packaging process still uses simple tools and materials, namely plastic and wax. Therefore, the team provided a packaging tool assistance program and usage training to improve packaging quality. Implementation methods include planning activities, providing tools, implementing training, and evaluating programs. This program has provided many benefits for Mrs. Atmo in improving the quality of products that are able to compete in the market. Partners have packaging tools and attractive packaging designs so that the packaging process is faster.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A'Yunin, F. (2018). Analisis strategi pemasaran produk halal dalam upaya menjaga loyalitas konsumen (Studi Kasus Pada Perusahaan Kue Geti UD Primadona Tulungagung).

Bahar, A., & Sjahruddin, H. (2017). Pengaruh Kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen dan minat beli ulang.

Bekti, R. D., Suryowati, K., & Suseno, H. P. (2020a). Pemberian Sosialisasi dan Bantuan Pencegahan Covid-19 bagi Warga Malangan Kota Yogyakarta Berdasarkan Analisis Tingkat Pengetahuan. Abdimasku: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 99-105.

Bekti, R. D., Suryowati, K., & Suseno, H. P. (2020b). Program penanaman sayuran bagi warga RT 37 Malangan, Kota Yogyakarta sebagai upaya penghijauan dan mendukung ekonomi. Jurnal Abdimas Siliwangi, 3(2), 310-318.

Lasander, C. (2013). Citra merek, kualitas produk, dan promosi pengaruhnya terhadap kepuasan konsumen pada makanan tradisional. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 1(3).

Noviadji, B. R. J. A. (2014). Desain kemasan tradisional dalam konteks kekinian. 1(1), 10-21.

Rachmawati, I. D. (2018). Konsep Cara Produksi Pangan yang Baik (Cppb) pada Pembuatan Geti Wijen di Ukm “Pak Kino” Geneng, Purwosari, Wonogiri.

Sunarsasi, S., & Hartono, N. R. (2020). Strategi pemasaran usaha kecil menengah di Kabupaten Blitar. Translitera: Jurnal Kajian Komunikasi Dan Studi Media, 9(1), 22-31.

Suprayitno, H., Lukito, R., & Farida, N. (2021). Rekonstruksi dampak ekonomi UMKM Kabupaten Blitar di tengah covid-19. JAAKFE UNTAN, 10(1), 44-52.

Suryowati, K., Suseno, H. P., & Bekti, R. D. (2020). Program pengelolaan sampah bagi warga Rt 37 Malangan, Kota Yogyakarta untuk mewujudkan lingkungan yang sehat. Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Masyarakat.

Triachdiani, N., & Murtini, E. S. (2021). Pengaruh varietas kacang tanah (Arachis Hypogaea l.) dan rasio gula aren: Gula pasir terhadap karakteristik enting-enting geti. Jurnal Pangan dan Agroindustri, 9(2), 100-110.

Downloads

Published

2021-12-31

How to Cite

Nurafidah, N., Pangestu, T. R., Suryowati, K., & Bekti, R. D. (2021). Pemberian Alat Pengemasan dan Pelatihan Peningkatan Kualitas Makanan Khas Geti di Desa Purwosari Kabupaten Wonogiri. ABDIMASY: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 60–67. https://doi.org/10.46963/ams.v2i2.417